Achtergrond Nederland Vleesland

Vleessector wil uit schulp kruipen met campagne

1 September 2022 - Wouter Baan - 3 reacties

De vleessector wil zich nadrukkelijk mengen in het maatschappelijk debat. Daarom zijn zes partijen vandaag (1 september) een campagne begonnen onder de noemer: Nederland Vleesland. Of dit 10 jaar eerder al had gemoeten? "We hebben het aan onszelf te danken dat er een negatief beeld aan de vleessector in ons land kleeft. Daar moet verandering in komen, wij mogen juist trots zijn", aldus Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie van de vleessector (COV) en mede-initiatiefnemer van de campagne.

De campagne is de start van een maatschappelijk dialoog, zo is de gedachte. Thema's zoals smaak, gezondheid, respect voor dieren en duurzaamheid worden op een nieuwe website belicht. Ook staat daar informatie over voedingswaarde, omgang met dieren en het milieu.

Voorlichting is hard nodig, vindt Hoedemaker. De vleesconsumptie staat vandaag de dag volgens hem onterecht in een negatief daglicht. "Wij produceren hoogwaardige dierlijke eiwitten onder strenge normen van voedselveiligheid en dierwelzijn. Daar mogen we als sector best meer trots op zijn, en dit ook uitdragen in het maatschappelijk debat waar vleesconsumptie soms op kritiek stuit. De partijen die tegen vleesconsumptie zijn, hebben zich volgens Hoedemaker goed verenigd en weten de media handig te vinden. Het is nodig tijd dat de vleessector daar een antwoord tegenover zet, vindt de COV-voorzitter. "Er is in principe niets mis met een reclame van 'Wij van WC-eend', zolang je product maar goed is."

'Omdat vlees lekker is'
Ook de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) steunt de campagne. Eigen onderzoek van de POV toont aan dat het overgrote deel van de Nederlanders vlees eet. "De voornaamste reden is dat men vlees lekker vindt", aldus voorzitter Linda Verriet. Ook toont het onderzoek aan dat respondenten vinden dat de varkenshouderij bij Nederland hoort. "Dit zou je ook breder kunnen zien in het kader van de gehele veehouderij. In het maatschappelijk debat hoor je echter vaak andere geluiden."

De campagne beoogt consumenten goed te informeren over vleesproductie. "Je hoeft niet per se vlees te eten, maar wij vinden wel dat iedereen op de juiste manier geïnformeerd moet worden." De initiatiefnemers onderkennen dat de campagne voor een deel voort komt uit frustratie, maar ook uit trots voor het vak en de producten. Of de campagne 10 jaar geleden al had moeten worden gestart? "Wellicht wel", erkent Hoedemaker. Toch is het volgens hem nog niet te laat om alsnog actief deel te gaan nemen aan het maatschappelijk debat. Graag zou hij daarin optrekken met de andere sectoren, zoals de zuivel- en akkerbouwsectoren. "De landbouwsector mag best meer zichtbaar zijn aan talkshowtafels en zo."

Naast de COV en POV doen Vee & Logistiek Nederland, Stichting Brancheorganisatie Kalversector, Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie en Koninklijke Nederlandse Slagers mee aan de campagne.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
3 reacties
Abonnee
Natte tosti 2 September 2022
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10900396/vleessector-wil-uit-schulp-kruipen-met-campagne]Vleessector wil uit schulp kruipen met campagne[/url]
Het nut ontgaat mij, zeker omdat de vleesconsumptie in Nederland niet daalt.
Abonnee
rollade 2 September 2022
Ben wel iets eens met Tosti, maar zou liever dikke letters zien, met meer daadkracht op het woord; GEZOND en minimaal noodzakelijk voor een juiste groei (opvoeding) van onze kleintjes. Want lekker is het zeker, maar daar kun je teveel discussie over krijgen. Degene die het dus lekker vinden, kopen het toch wel. en die "gebakken" twijfelaars willen wel graag horen, dat er in vlees nou eenmaal nutrienten zitten, die gewoon minimaal noodzakelijk zijn voor een juiste karkasgroei ( menselijk skelet) EN die niet altijd zomaar door pillekes vervangen kunnen worden.
ruud hendriks 2 September 2022
Vlees heeft veel voedingswaarde, consumptie is meer een hoeveelheid discussie. We eten rond 50 gram dierlijk eiwit per dag. Dat kan voedingstechnisch probleemloos naar 25 a 50%. Minder kan ook prima, maar dan moet je zorgvuldiger gaan eten om compleet gevoed te worden. We hebben een lage voetafdruk in Nederland voor varkensvlees, maar zolang de helft van het voer nog hoogwaardig is (granen, soja), welke teeltoppervlak ook voor humane consumptie kan worden benut, is het een relatief inefficiënte manier van voeden.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden