Shutterstock

Nieuws Financieel

Omzet Beter Leven-keurmerk neemt toe

9 September 2025 - Linda van Eekeres

Producten met een Beter Leven-keurmerk hebben in supermarkten 4,9% meer omgezet in 2024 dan een jaar eerder. De verkopen van vlees, zuivel en eieren met 1, 2 of 3 sterren Beter Leven bedroegen €5,085 miljard. Verreweg de meeste omzet wordt geboekt in de categorie met 1 ster, en dan vooral in vlees en vleeswaren. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Monitor Duurzaam Voedsel 2024 van Wageningen University & Research.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Daarbij valt op dat zowel Beter Leven 1 (+5,1%) als 3 sterren (+11,5%) het beter deden, maar dat er bij Beter Leven 2 sterren een terugval was te zien (-2,2%). Het leeuwendeel (86,5%) van de verkopen van het keurmerk van de Dierenbescherming betreft 1 ster.

Vlees en vleeswaren nemen met 71,8% de grootste hap uit het Beter Leven-assortiment. Sinds 2023 verkopen Nederland supermarkten alleen nog verse kip met minimaal 1 ster Beter Leven-keurmerk. Gekeken naar de groep vlees en vleeswaren nam 1 ster Beter Leven met 8,2% in omzet toe in 2024.

Opvallend is dat waar de omzet in de overige categorieën (waaronder ook eieren) stijgen, in Beter Leven-zuivel de omzet daalt met 11,1% van €36 miljoen naar €32 miljoen.

Omzet van On the Way to PlanetProof daalt
Andere duurzaamheidskeurmerken deden het ook beter, met uitzondering van On the Way to PlanetProof.  De supermarktbestedingen van PlanetProof-gecertificeerde producten namen met 1,9% af. Dit zit niet in de groep aardappelen, groenten en fruit, want die namen 4,3% in omzet toe naar $851 miljoen. De overige €920 miljoen PlanetProof-omzet is niet gespecificeerd. Het PlanetProof-keurmerk wordt niet aan vleesproducten gegeven.

Omzet biologisch vlees stijgt
De biologische omzet in supermarkten nam volgens de Monitor Duurzaam Voedsel met 11,9% toe naar €1,449 miljard. De toename in verkopen van biologisch vlees was 10,2% en bedroeg in 2024 €151 miljoen.

Kanttekening bij de stijgingen is dat de verkopen niet per definitie iets zeggen over het volume. De inflatie over vlees in het geheel was in 2024 met 1,7% echter laag, zeker vergeleken met 2023 en 2022 (respectievelijk 8,6% en 13,1%). In 2025 ligt de inflatie tot nu toe weer veel hoger. In juni en juli werden 9,0% en 9,5% genoteerd. In augustus, waarover de cijfers vandaag zijn gepubliceerd, was vlees 8,0% duurder dan in augustus 2024.

Inflatie varkensvlees loopt terug, rundvlees blijft enorm
Varkensvlees was in augustus op jaarbasis 3,1% duurder, waarmee de inflatie daarin duidelijk terugloopt (van 8,2% in mei, 7% in juni en 5,7% in juli). De inflatie van rundvlees bleef enorm in augustus: 29,8%. Vanaf mei zijn er inflatiecijfers van boven de 20% voor rundvlees te zien. In augustus was de rundvleesinflatie wel iets lager dan de 31% in juli. De inflatie in pluimvleevlees loopt de laatste maanden op, maar is met 3,8% relatief laag in zijn categorie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden