De brokprijzen zijn in november verder gedaald, met uitzondering van B-brok. Voorlopig blijven de grondstoffenmarkten veehouders gunstig gestemd, vanwege ruime tarwevoorraden. Voor de komende maanden ziet het er desondanks naar uit dat de brokprijzen stabiliseren.
De prijs van vleesvarkensbrok daalde vorige maand met €2,50 tot €270,50 per ton. Daarmee was de prijsdaling iets minder krachtig dan de maand ervoor. De prijs van standaardbrok A daalde in november met €2 naar €291,50 per ton. Uit cijfers van Wageningen Social & Economic Research (WSER) blijkt verder dat de prijzen van andere rundvee- en varkensvoeders eveneens goedkoper zijn geworden. Enkel B-brok trok iets aan.
Tarweoverschot op wereldmarkt
De brokprijzen profiteren van de grote graanvoorraden wereldwijd. De Londense internationale graanraad IGC verhoogde vorige maand nog de raming van de wereldwijde tarweoogst voor volgend jaar naar 830 miljoen ton, mede dankzij goede oogsten in Canada en Australië. Het verbruik is 819 miljoen ton, wat betekent dat er een overschot is. Uit de markt klinkt dat voerbedrijven weinig moeite hoeven te doen om tarwe in handen te krijgen.
Qua energiecomponent is het aanbod van sojahullen krap. Daardoor wordt er in toenemende mate raapzaadmeel toegepast. Uit Canada komen grote volumes richting Europa, doordat het land niet goed naar de VS kan exporteren.
Gerst en tarwe even duur
Op de Parijse beurs Matif schommelt tarwe momenteel rond €190 per ton. Zowel grote prijsdalingen als verhogingen zijn niet waarschijnlijk. Het aanbod gerst is naar verhouding wat krapper, doordat Europa al veel heeft geëxporteerd. In de fysieke markt zijn de prijzen van voertarwe en gerst nu nagenoeg gelijk, op €205 per ton. Normaal gesproken is gerst vaak €10 goedkoper. In de afgelopen weken liepen de fysieke marktprijzen wat op, waardoor er de komende maanden weinig ruimte meer is voor verdere prijsdalingen in mengvoer.
Insiders rekenen op stagnerende voerprijzen in de eerste maanden van 2026. Ondanks iets hogere kostprijzen zijn prijsverhogingen niet waarschijnlijk. De marges van voerbedrijven zijn in de regel goed en daarbij is de onderlinge concurrentie op de Nederlandse markt groot door de krimp van de veestapel.