Claas

Weerupdate Oogstmachines

Claas combine strooit met superlatieven

2 Augustus 2019 - Niels van der Boom

Claas werkte 10 jaar land aan een grondige update van hun maaidorser-serie Lexion. Zowel de machines met schudders als rotors zijn geüpdatet. Het meest opvallend is een nieuw topmodel: de Lexion 8900. Claas strooit met superlatieven en pakt de titel van ’s werelds grootste combine.

De Lexion-serie zag in 1996 het levenslicht. De oogstmachinespecialist uit Harsewinkel zette toen namelijk een grote machine met 2 dorsrotors, die goed overweg kon met de Europese omstandigheden, in de markt. Deze 'nieuwe revolutie' waar Claas over spreekt, is misschien wel de grootste vernieuwing sinds de introductie. Halverwege juli werden de machines aan de vakpers getoond, maar op de details rustte tot 1 augustus een embargo.

Vernieuwd dorssysteem
Vanaf 2020 zijn er 4 verschillende versies van de Lexion, die duidelijkheid scheppen voor gebruikers. De 5000 en 6000 hebben 5 of 6 schudders. De 7000 en 8000 hebben 2 dorsrotors. De smallere 7000 heeft namelijk een dorstrommel die 142 centimeter breed is. Bij de 8000 is de breedte 170 centimeter. Ook zijn er meer slaglijsten en zijn de rotors aangepast. APS is een bekende techniek bij Claas. Dit systeem gaat straks als 'APS Synflow' door het leven. De trommeldiameter is flink vergroot bij de schudder als rotor (hybrid). Claas voerde meer wijzigingen door die het product nog efficiënter en sneller door de machine laat gaan.

Ook de modellen met schudders krijgen een nieuw topmodel: de 6900.

Voor de techniekliefhebber is het meest spectaculair: het topmodel 8900 op Terra Trac rupsen. Met 790 pk motorvermogen uit een 6 cilinder MAN en 18.000 liter graantankinhoud pakt Claas de titel van grootste maaidorser wereldwijd terug. Om de machine gevoerd te houden is, er een breder 13,8 meter maaibord. De 2 kleinere machines in de 8000-serie blijven overigens van een Mercedes-motor gebruik maken. In de 7000-serie is er ook een splitsing tussen MAN en Mercedes. Alleen het grootste schuddermodel heeft een MAN-motor.

Meer rubber
Claas voerde nog veel meer kleine technische veranderingen door, zoals grotere banden (2,15 meter voor en 1,75 meter achter), rupsbanden tot 40 kilometer per uur wegsnelheid, stofafzuiging bij het maaibord, een lospijp die verder uitzwenkt voor beter zicht en het bekende koelpakket. Daarbij moet het dynamische motormanagement brandstofbesparend werken en zijn er minder aandrijfriemen (wat minder onderhoud betekent).

Al dat technisch geweld is waardeloos zonder goede bediening. Gezien de complexiteit een enorme uitdaging is. Claas zette daar in het verleden al grote stappen in op het gebied van automatisering. Dankzij een nieuwe armleuning met touchscreen, rijhendel en bedieningspaneel wordt vooral de bediening vereenvoudigd voor de chauffeur.

De nieuwe bediening zat al in de Tucano en wordt nu ook op de Lexion-serie doorgevoerd.

Scanner op het dak
In de dakrand vind je de Field Scanner, die de Laser Pilot op het maaibord vervangt. De sensor scant de rand van het gewas en stuurt de maaidorser erlangs als er geen gps-besturing is gemonteerd. De scanner herkent ook automatisch spuitsporen. Grote kans dat Claas deze scanner in de toekomst intensiever gaat inzetten voor aansturing van de machine. Kartering, machine-ondersteuning en koppeling met het kantoor. Dat had Claas al goed voor elkaar en ook hier is aan gesleuteld.

Net wanneer je denkt dat het niet groter of breder kan, is er een fabrikant die het voor elkaar krijgt. Claas het wedstrijdje verplassen op dit moment gewonnen. Althans, tot Agco met de Ideal 10 op de markt komt. Naast de toenemende intelligentie, stijgt dus ook nog steeds de fysieke capaciteit qua motorvermogen, graantankinhoud en werkbreedte. Best bijzonder, aangezien de regels van het wegtransport niet veranderen.

Bedrijf groeit, combine groeit mee
De grote maaidorsers van Claas ga je in Nederland niet snel terugvinden. Door de alsmaar toenemende druk op personeel en schaalvergroting is er blijvend vraag naar combines in de topklasse en speelt het prijskaartje een ondergeschikte rol. Wat er op dat kaartje staat heeft de fabrikant nog niet bekend gemaakt.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden