smereka / Shutterstock.com

Analyse Beurs

Waarom beleggers niet vies zijn van John Deere

29 Juli 2020 - Wouter Baan

Het aandeel John Deere is verrassend snel hersteld van de beursdip door de coronacrisis. Na een scherpe koersval in maart begon het aandeel aan een opmars en inmiddels is het hoogste niveau aller tijden binnen handbereik. Klaarblijkelijk zijn beleggers niet vies van de machinebouwer die, net als Netflix, profiteerde van de lockdown.

Het aandeel, genoteerd aan de S&P 500, steeg sinds half maart met ruim 50% tot $175 per aandeel. Het aandeel presteert daarmee beter dan de beursindex zelf die overigens ook aanzienlijk is gestegen in de achterliggende maanden. Het lijkt een kwestie van tijd te zijn of de koers van John Deere gaat het recordniveau van november vorig jaar verbreken, gezien die afstand eind juli slechts nog een handjevol dollars is.  

Sterk merk 
Waar komt de sterke opmars vandaan? Volgens beursanalisten komt dat allereerst doordat John Deere een sterk merk is met een solide financiële balans. Iedere Amerikaan herkent het groengele logo van afstand en ook daarbuiten geniet de machinebouwer grote bekendheid. In tijden van (economische) onzekerheid vallen beleggers terug op herkenbaarheid en betrouwbaarheid en daar profiteert het aandeel van. Een stukje beurspsychologie dus.

Onderliggend zijn ook de resultaten de laatste tijd goed. Tussen 2017 en 2019 pluste de omzet met 32% tot een slordige $39 miljard. De netto-marge steeg vorig jaar naar 8,3% wat niet slecht is, al kan het volgens analisten nog beter. Het eerste kwartaal van gebroken boekjaar 2020 zette de goede lijn door. Ook voor de komende jaren ziet de machinebouwer het zonnig in.

Volgens CEO John May werken akkerbouwers op de Amerikaanse thuismarkt veelal nog met verouderde machines en daarmee blijven vervangingsinvesteringen in zijn optiek niet lang meer uit. Bovendien zal in tussentijd de behoefte aan service en onderhoud groter zijn. Uiteraard zal de investeringsbereidheid van (Amerikaanse) boeren sterk afhangen van de graanprijzen en overige gewasopbrengsten en dat is door de coronacrisis nogal penibel geworden.    

Opruimwoede thuisblijvers
Tegelijkertijd biedt de coronacrisis ook kansen. Niet alleen Netflix en Microsoft Zoom, maar ook John Deere profiteerde van het verplicht thuisblijven tijdens de lockdown. De opruimwoede van consumenten gaf de consumentenverkopen van grasmaaiers en tuinmachines een boost, al ontbreken de concrete afzetcijfers nog. De koopdrift is vooral leuk voor de korte termijn. Op de langere termijn staat de consumenten-koopkracht onder druk nu de economie hard geraakt wordt door de gevolgen van het longvirus.

Net als veel andere beursgenoteerde bedrijven heeft Deere de prognose voor 2020 ingetrokken. Daarmee is het voor beleggers koffiedik kijken richting de toekomst. Toch hebben veel zakenbanken het aandeel van John Deere op de kooplijst staan en daarmee ligt een verdere koersstijging in het verschiet. De Amerikaanse investeringsbank Jefferies Group heeft kortgeleden het koersdoel voor 2020 met $35 verhoogd tot $200 per aandeel. Gezien de economische onzekerheid lijkt dat wel tamelijk ambitieus te zijn. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Mechanisatie

Omzet trekkerfabrikanten koelt af na topjaren

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden