Wij gebruiken cookies
Wij maken gebruik van cookies en andere tracking-technologieën om uw surfervaring op onze website te verbeteren, om gepersonaliseerde inhoud en advertenties te tonen, om ons websiteverkeer te analyseren en om te begrijpen waar onze bezoekers vandaan komen.
Om succesvol een groenbemester te kunnen telen start het Duitse Freudenberger Feldsaaten dit jaar met de verkoop van gecoat zaad. Dit moet onder andere bladrammenas helpen om eerder op te komen en zich beter te ontwikkelen. Vooral onder droge omstandigheden is de plant minder stressbestendig, zegt het bedrijf.
Normaal wordt voor groenbemesters als bladrammenas ‘naaktzaad’ gebruikt. Freudenberger uit Krefeld biedt sinds dit jaar hun drie rassen, Toro, Maximus en Farmer ook aan in een variant met gecoat zaad. De coating bestaat onder andere uit twee laagjes meststof die voor een snellere ontwikkeling van de groenbemester moeten leiden.
Het bedrijf concludeert uit eigen proeven dat vooral in droge jaren het voordeel van gecoat zaad te zien is. Wanneer wordt gezaaid, begin tot half augustus, kan het soms flink heet zijn waardoor het naaktzaad problemen heeft met de kieming. Een coating heeft dan duidelijk voordelen, zegt Freudenberger.
Om de bladrammenas een grotere voorsprong te geven probeerde het bedrijf ook een nieuwe ‘zaaimethode’ uit. Drie weken voor de oogst werd in een staand gewas tarwe 25 kilo zaad per hectare verspreid met de kunstmeststrooier. Het beste kun je hiervoor een pneumatische strooier gebruiken. Met pillenzaad is het mogelijk breedwerpig te strooien, wat met naaktzaad niet kan op zo’n breedte. Volgens Freudenberger kun je tot 26 meter breed een goede verdeling behalen.
Op de voorgrond bladrammenas 35 dagen na opkomst, gezaaid na de oogst. Op de achtergrond het gewas dat 60 dagen oud is en in staande tarwe is gestrooid.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.