Er wordt €4,5 miljoen gestoken in de eerste onderzoeksactiviteit van de kersverse vereniging Holland Innovative Potato (HIP). 10 bedrijven uit de aardappelketen zijn hierbij aangesloten, om zo innovatie binnen de aardappelsector te voeden. Daarvoor is een partnerschap met NWO-TTW en het ministerie Economische Zaken gesloten.
Het doel van HIP is "bijdragen aan economische en maatschappelijke doelen van de deelnemende bedrijven", zo meldt het in een persbericht. De eerste €4,5 miljoen voor onderzoek is inmiddels binnengehaald. De speerpunten zijn kwaliteitsverbetering, opbrengst en efficiëntie van de teelt, transport en verwerking. In 2027 moeten de onderzoeksresultaten geïmplementeerd zijn binnen de sector, om zo de positie van de aardappel te versterken.
Grote verwerkers aangesloten
De 10 aangesloten bedrijven zijn: Avebe, Aviko, Farm Frites, McCain, Lamb Weston Meijer, PepsiCo, Bejo, HZPC, Meijer en Solynta. Daarmee zijn alle grote Nederlandse aardappelverwerkers vertegenwoordigd in de vereniging, plus een aantal belangrijke pootgoedbedrijven.
Het driekoppige bestuur bestaat uit Dick Zelhorst van Aviko, Robert Graveland van HZPC en Dick Hylkema van de NAO. Laatstgenoemde is tevens voorzitter. Coördinator is Bernard de Geus en Hylke Brunt, van branchevereniging VAVI, treedt op als secretaris.
Samenwerken met overheid
De vereniging wordt opgebouwd uit separate onderzoeksprogramma’s. Gezamenlijk moeten die leiden tot een hogere kwaliteit, opbrengst en efficiëntie. Daarvoor gaat HIP een samenwerking aan met NWO-TTW. De Nederlandse Wetenschappelijke Organisatie (NWO), domein Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW).
Ook het ministerie van Economische Zaken financiert een deel van het programma, net als de deelnemende bedrijven. Het budget voor de eerste onderzoeksactiviteit bedraagt €4,5 miljoen. De deadline voor het indienen van projecten is 11 januari 2018.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.