Een Indiase rechtbank heeft het beroep verworpen dat PepsiCo aantekende tegen het intrekken van een octrooi op een aardappelras van het bedrijf. De Amerikaanse snack- en drankengigant, onder meer bekend van de Lay's chips, ligt al jaren in de clinch over de intellectuele bescherming van plantenrassen.
PepsiCo heeft in 2016 het ras FC5 laten registeren en stelt daarmee exclusief recht te hebben op dit ras. Het ras heeft een hoger drogestofgehalte wat de aardappelen geschikt maakt voor onder meer de verwerking tot chips. Voor de duidelijkheid: FC5 (of FL2027 zoals op het octrooiformulier staat) is een aardappelras dat door conventionele teelt is voortgebracht. PepsiCo levert het FC5-pootgoed aan telers die vervolgens de aardappelen tegen een vaste prijs leveren aan het concern. In 2019 heeft PepsiCo een zaak aangespannen tegen verschillende Indiase boeren omdat zij inbreuk zouden maken op dat octrooirecht door de aardappelen niet voor PepsiCo te telen. Daarnaast eiste de chipsfabrikant een schadevergoeding van 10 miljoen roepies (circa €110.000) per teler. PepsiCo zette de zaak echter niet door en trok na enkele maanden de aanklachten in.
Geen octrooi mogelijk
De Indiase Protection of Plant Varieties and Farmers' Rights Authority (PPVFR) verklaarde in 2021 het octrooi dat was verleent op het ras FC5 nietig. Volgens de PPVFR is er in de Indiase wet namelijk helemaal geen mogelijkheid om een octrooi op een plantenrassen te verlenen. Daar is PepsiCo tegen in beroep gegaan. Het hooggerechtshof van New Delhi oordeelde dat de PPVFR terecht het octrooi heeft ingetrokken. PepsiCo - dat in 1989 de eerste chipsfabriek in India opende - is het tweede Amerikaanse bedrijf dat stuk loopt op de bescherming van intellectueel recht op uitgangsmateriaal. Na een lange juridische strijd over katoen trok Monsanto (inmiddels onderdeel van Bayer) zich gedeeltelijk terug van de Indiase markt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.