Voedingsconcern Cosun manifesteert zich tot nu toe zelden in de publieke opinie. Aan deze bescheidenheid komt een einde, als het aan de leiding van het coöperatief concern ligt. Cosun wil de wereld de weg wijzen naar de plantaardige toekomst. En neemt daarin graag de telers mee. Zonder dwingende eisen.
Cosun heeft donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers in Breda een compleet nieuwe huisstijl onthuld, inclusief nieuw bedrijfslogo. Het logo bestaat daarbij uit een blad en een oranje zon. Maar Cosun gaat ook in de presentatie van het bedrijf een transformatie doormaken, geven topman Albert Markusse en coöperatievoorzitter Dirk de Lugt aan. Dat heeft Cosun vastgelegd in een nieuwe visie, waarin de plant centraal staat. "We willen een rol claimen in maatschappij als toekomstgerichte coöperatie. En daarin het oneindig potentieel van planten onderstrepen", zei Markusse.
Beste boeren ter wereld
Hij wijst daarbij naar de maatschappelijke vraagstukken in onder meer klimaat, de groeiende bevolking, circulaire economie en het gebruik van dierlijke eiwitten. Cosun kan daarin met hun bedrijven en innovatie bijdrage aan plantaardige oplossingen, geeft Markusse aan. "We hebben een fantastisch mooie sector. Een van de meest duurzame en efficiënte ketens met kennis, technologie en goede telers. Bij wijze van spreken de beste boeren van heel de wereld."
Markusse wijst binnen Cosun bijvoorbeeld naar Duynie, die reststoffen uit de voedingsindustrie verwerkt tot diervoeders. Duynie heeft afgelopen week ook een nieuwe fabriek in Cuijk in gebruik genomen voor huisdiervoeders- en ingrediënten. ""Duynie zit eigenlijk in het centrum van de circulaire economie", aldus Markusse. "We zijn bijvoorbeeld bij bierbostel aan het onderzoeken hoe we het plantaardig eiwit kunnen scheiden van de vezels."
Vezels uit bietresten
Via het onderdeel Green Solutions werkt Cosun al aan het produceren van plantaardige vezels uit bietresten. Sensus maakt bijvoorbeeld uit cichorei plantaardige voedingsvezels. In een video die Cosun heeft gemaakt om de visie toe te lichten wordt gezegd dat "Cosun de wereld de weg wil wijzen naar plantaardige toekomst. 100% circulair en transparant."
De visie wordt volgens Markusse "de kapstok voor alle activiteiten die we de komende jaren doen. We gaan op een andere wijze naar de productie en de verdienmodellen kijken." In deze beweging, waarin de voordelen van de plant centraal staat, wil Cosun dan ook de leden-telers graag meenemen. "We willen dit samen met de telers doen. Hen ook een positief beeld meegeven."
Geen eisen opleggen
Hieronder valt ook het aanjagen van ontwikkelingen die bijdragen aan een duurzamere teelten van onder meer de suikerbieten en aardappelen. Markusse is echter uiterst behoedzaam door de benadrukken dat "telers geen eisen worden opgelegd, die zij niet willen." Er wordt met geen woord over gerept, maar Cosun heeft ongetwijfeld goed gekeken naar FrieslandCampina. Bij de zuivelcoöperatie leidt het doorvoeren van veel 'groene' maatregelen regelmatig tot weerstand bij een deel van de leden.
Dat wil Cosun te allen tijde voorkomen. "We willen samen met de telers beweging op gang brengen in de zoektocht om te laten zien hoe goed we als plantentelers bezig zijn. En zo respect afdwingen in de maatschappij", kiest Markusse zijn woorden zorgvuldig.
Binnen Cosun wordt de visie tot uitvoer gebracht in de segmenten Food Ingredients (Suiker Unie, Sensus), Food (Aviko, SVZ), Circulair veevoer en Petfood ingredients (Duynie) en Green Energy (biogas en bio-ethanol) en Green Solutions (plantaardige oplossingen). "Op deze terreinen gaat Cosun zich verder ontwikkelen", besluit Markusse.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10885891/cosun-wil-teler-meenemen-in-plantaardige-toekomst]Cosun wil teler meenemen in plantaardige toekomst[/url]
Het logo is inderdaad nietszeggend, het had ook het logo kunnen zijn van het eerste beste creditcard-merk... En ook ik mis het kroontje, dat gaf tenminste nog wat status aan de biet!