Met een volume van 40.000 ton uien op jaarbasis, is uiensorteerder Monie uit Nieuwdorp geen bedrijf van de bulk. Vader Wim en zoon Eric Moerdijk richten zich op uien van hoge kwaliteit. Een gesprek over zaken doen in de uienwereld.
Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder. Deze boodschap van verzekeraar Klaverblad doet een beetje denken aan de instelling van Monie. Zo hebben ze hun eigen zienswijze op de uienteelt en daar blijven ze ook bij. Ze doen zaken met een vaste groep leveranciers en klanten en doen dat altijd via persoonlijk contact. Last but not least: kwaliteit staat altijd voorop. "We kunnen wel massa draaien, maar wij hebben ons toegespitst op kwaliteit. Met een betere kwaliteit uien, valt een extraatje te halen", aldus Eric.
Om dat duidelijk te maken heeft de sorteerder het eigen merk Monie op de markt gebracht. "Dat is niet gemakkelijk en je moet niet denken dat je hiermee snel geld kunt maken. We proberen het eigen merk sterker in de markt te zetten, omdat de officiële klasse 1 en 2 normen niet meer bestaan. Daarmee is het onderscheid verdwenen en kan iedereen er een klasse 1 van maken. De uienhandel wordt naar onze mening steeds meer een prijzenkwestie en daar verlies je het op. Doordat wij de kwaliteit en kleur stabiel proberen te houden, kopen bepaalde afnemers het liefst bij ons. Zij weten dat ze bij ons daadwerkelijk klasse 1 uien krijgen."
Afzet
Monie zet tot december, naast het deel op bestemmingen zoals Azië, Midden-Amerika en Europa, een groot deel van de uien af op Afrika. In de tweede helft van het verkoopseizoen ligt de focus vooral op de Europese markt. Een groot deel van het volume gaat naar de retail in Engeland en Duitsland. "Markten die hoge eisen stellen en vragen om bepaalde certificeringen. Daarin doen wij behoorlijk mee en hopen wij een meerprijs te maken. Dat is ook wel nodig om de hogere kostprijs te dekken."
Een dilemma waar, volgens Moerdijk, in de toekomst wat aan moet gebeuren. "De export gaat goed; Nederland zit overal. Maar zowel de sorteercapaciteit als het areaal in de 'traditionele' teeltgebieden zit aan de limiet." Van een exportvolume van in totaal 1,2 of 1,3 miljoen ton wil Wim dan ook nog niets horen. "Om tot een gezonde markt te komen, moet de sorteercapaciteit omlaag of moeten we deze flexibeler kunnen benutten. Verder moet er op een goede wijze worden geproduceerd."
In de toekomst kan optisch sorteren daarbij een rol spelen, meent Wim. "Optisch sorteren is wel de toekomst, maar de vraag is over welke termijn. Ik vind het voor ons nog te vroeg om er volop op in te zetten. De rekensom dat het voordeliger is, kunnen wij nu nog niet maken, maar we zien wel de kansen van de nieuwe sorteertechniek."
Ruimere vruchtwisseling
Natuurlijk wordt het moeilijk om een goed product te telen, als het middelenpakket kleiner wordt, erkent Wim. Ook de toenemende weersextremen, vergroten het risico. "Het wordt een grote uitdaging om een kwalitatief goed product te leveren, maar Nederlandse telers zijn inventief. Dat komt vast goed. Wat wel moet gebeuren, nu het areaal aan zijn top zit, is een ruimere vruchtwisseling accepteren. Misschien wel van 6 jaar."
Zijn advies is om de beste teeltgebieden op te zoeken en de mindere gebieden te verlaten. Wat is daarin de status van zandgronden? "Er passen ook zandgronden bij. Deze telers kiezen bewust voor uien en laten zich in de meeste gevallen goed adviseren. Daarbij staat de rasontwikkeling ook niet stil en komt een bewaarui met goede kleur ook op zand in beeld."
Gunnen en marge maken
Verder houden de 2 vast aan hun principe van 'samen met de boer telen'. Daarvoor heeft Monie 2 teeltbegeleiders in dienst, die alleen in de uien zitten. "Waar het uiteindelijk om gaat, is een goed eindproduct", zegt Eric. "Telers stellen een eerlijk en onafhankelijk advies op prijs. Wat onze teeltbegeleiders aan bijvoorbeeld gewasbescherming adviseren, hangt niet af van afspraken met leveranciers van de middelen."
De teelt van de uien kan in deelteelt, onder contract (zoals bij de roze crimsun ui) of via vaste afspraken. Bovenaan staat dat er het liefst zaken wordt gedaan met telers die gaan voor een kwalitatief hoogwaardig eindproduct. "En er moet vertrouwen zijn. Een open communicatie van beide kanten. Dan kan ook sprake zijn van gunnen en marge maken."
Foto: Monie
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.