Nieuw systeem voor voederwaarde
ForFarmers neemt afstand van VEM
15 September 2010 - Redactie Boerenbusiness
ForFarmers neemt afstand van VEM als methode voor het bepalen van de voederwaarde. De voercoöperatie introduceert het eigen voederwaardewaarderingssysteem MELK, dat staat voor Meer Energie voor Lacterende Koeien. Volgens het concern draagt MELK bij aan een hogere melkproductie en eiwitgehalte.
Bovendien resulteert het in een betere gezondheid en vruchtbaarheid van de koe en een verbetering van de efficiëntie. Volgens ForFarmers verbetert dit het saldo op een gemiddeld bedrijf met minimaal 3.500 euro op jaarbasis.
Het VEM-systeem heeft belangrijke nadelen, vindt
ForFarmers. Zo kent het VEM-systeem energiewaarde toe aan eiwit en maakt het geen onderscheid tussen pens- en darmvertering. In de loop der jaren is volgens het bedrijf er veel onderzoek verricht naar de werkelijke beschikbaarheid van voedermiddelen in de koe, de plaats van vrijkomen in de koe en de snelheid waarmee voedermiddelen in de koe beschikbaar komen.
ForFarmers verklaart de laatste jaren intensief testen te hebben uitgevoerd waarbij de VEM buiten beschouwing is gelaten. Daaruit is MELK ontwikkeld dat volgens het bedrijf beter aansluit bij de behoefte van de melkkoe. MELK is gebaseerd op de vorming van glucogene en lipogene nutriënten in de koe, bestaande uit vluchtige vetzuren gevormd uit celwanden in de pens en het in het voer aanwezige zetmeel en vet. Dus geen eiwit, stelt ForFarmers. Door gebruik te maken van MELK in plaats van VEM wordt veel beter onderscheid gemaakt in energie en eiwit, claimt het concern.
Het MELK-systeem levert volgens de coöperatie een hoger rendement op als gevolg van een betere benutting van het rantsoen. Uit drie jaar ervaring blijkt dat het saldovoordeel (door lagere voerkosten) kan oplopen tot wel 0,50 euro per 100 kg meetmelk. Op een gemiddeld bedrijf betekent dit een saldoverbetering van minimaal 3.500 euro per jaar, aldus ForFarmers.
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel?
Laat het ons weten © DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.