Niet naar de stad
Accountantskantoren kien op agrarische roots
25 Maart 2011 - Redactie Boerenbusiness
In Nederland hebben zeven accountantskantoren zo’n 80 procent van de agrarische ondernemers als klant. En hoewel deze bedrijven expanderen in het MKB, gaan zij de focus niet leggen op de steden. Wel zet de automatisering door als antwoord op de naar cijfers hunkerende ondernemer. In deze ontwikkeling vallen fusies tussen de organisaties de komende jaren niet uit te sluiten.
Dit kwam donderdag naar voren op een bijeenkomst met accountants door de Rabobank in Den Bosch, waarbij het boek Geruisloos naar de top is gepresenteerd. Deze uitgave schetst de ontwikkeling van de accountantskantoren die in het verleden door land- en tuinbouworganisaties zijn opgericht. Daar telt Nederland er nog zeven van:
Accon AVM,
Alfa,
Abab,
Countus,
Gibo Groep,
Flynth en
WEA. Op termijn worden dat er zes, want Gibo en Flynth hebben begin dit jaar aangekondigd aan te sturen op een fusie.
De accountancy in zijn algemeenheid wordt in Nederland beheerst door vier grote kantoren: PWC, Ernst & Young, KPMG en Deloitte. Maar daarachter hebben de accountantskantoren met agrarische roots stevige marktposities veroverd, met bijvoorbeeld een zesde positie voor Accon AVM, een zevende voor Gibo Groep en een tiende voor Flynth qua marktaandeel. Dit hebben zij onder meer veroverd door de laatste tien jaar stevig te groeien in het midden- en kleinbedrijf (MKB).
Meer dan de helft van hun klantenbestand bestaat nu uit ondernemers uit het MKB. Tien jaar geleden was dat 35 procent. Rabobank, initiatiefnemer van het boek, verwacht dan ook dat de accountantskantoren een soortgelijke ontwikkeling doormaken als de bank zelf. ‘Het marktaandeel van Rabobank in de steden is gegroeid van 10 naar 20 procent’, zegt Piet van Schijndel, lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland. ‘Voor schaalvergroting zullen ook de accountantskantoren zullen meer activiteiten ontplooien richting nieuwe klanten in de stad, daarbij hun afkomst uiteraard niet vergetend.’
Deze uitspraak leverde een opvallend tafereel op, want waarbij uit even turven in de zaal bleek dat vrijwel alle aanwezige accountants ook rekenen op een strategie richting de stad, trokken de toplieden van de bedrijven daarvoor de rode kaart. ‘We hebben geen intentie die kans op te gaan’, reageert Kees Meijer, directeur van Countus. ‘Onze kernactiviteit ligt op het platteland.’ Ook Fou-Khan Tsang, topman van Alfa, uit zich in soortgelijke bewoordingen. ‘Onze roots liggen op het platteland.’
Of schaalvergroting, toch nodig om concurrerend te kunnen blijven opereren, dan via verdere fusies wordt gerealiseerd, werd in Den Bosch niet uitgesproken. Nochtans wachten de kantoren flinke uitdagingen. Of, zoals Van Schijndel zei, ‘er ligt nog veel gras voor de zeis. Klanten hebben een steeds grotere behoefte aan vergelijkende cijfers. Daarvoor moeten accountantskantoren nog meer aan innovatie doen om te zorgen dat zij met hun klanten meegroeien.’
Hierbij bestaat de kans dat accountants op termijn meer verantwoordelijkheid krijgen in controle op maatschappelijk verantwoord ondernemen, zo schetste Arnoud Boot, bestuurslid van De Nederlandsche Bank (DNB). Hij voorziet dat de rol van een accountant van toezichthouder voor verantwoord ondernemen groeit, doordat de bedrijven die hij als klant heeft verder groeien. Boot voorziet dat de politiek dit ook via regelgeving in de loop van de tijd meer en meer gaat opleggen. ‘Er komen nog veel regels op u af. Blijf daarom bij uw leest: de klant.’
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel?
Laat het ons weten © DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.