China koopt Hollandse zuivel
Hyproca Dairy in Chinese handen
30 Maart 2011 - Redactie Boerenbusiness
De golf van overnames door Chinese zuivelbedrijven heeft ook Europa bereikt. Om precies te zijn, het heeft Nederland bereikt. Het in Hong Kong gevestigde Ausnutria Dairy Corporation heeft een van de oudste Nederlandse melkverwerkers overgenomen.
Ausnutria, een Chinese producent van babyvoeding, heeft toegestemd om 10,4 miljoen euro te betalen voor een meerderheidsbelang in Hyproca Dairy Group, gevestigd in Ommen. Deze werd 114 jaar geleden opgezet en doet ondermeer in geitenmelk en babyvoeding.
De overeenkomst is de laatste in een serie van overnames door Chinese melkverwerkers sinds in 2008 de
melaminecrisis in China hoogtij vierde. Het schandaal heeft ervoor gezorgd dat Beijing bedrijven is gaan aanmoedigen om op te gaan in grotere beter controleerbare bedrijven. Tot nog toe richting de bedrijven zich daarbij voornamelijk op de interne markt. De overnames in het buitenland richtte zich meer op dichtbij gelegen landen zoals Nieuw Zeeland.
Ausnutria die een groot deel van zijn melkpoeder krijgt uit Australië zegt dat de overeenkomt met Hyproca past binnen zijn strategie van investeringen of het overnemen van melkverwerkers. Binnen deze strategie valt eveneens het investeren in overzeese veehouderijen of melkpoederproducenten om de productie van melkpoeder zoveel mogelijk te verspreiden en hiermee de risico´s in te krimpen.
Buitenlandse melk heeft enorm in reputatie gewonnen in China sinds het melamineschandaal een schaduw geworpen heeft over de binnenlandse melkproductie. Ausnutria krijgt met 51 procent nipt een meerderheidsbelang in Hyproca Dairy door de koop van 284.000 aandelen in het bedrijf en 175.000 aandelen in het moederbedrijf Hyproca Holding.
De Holding is ook eigenaar van baby melkproducent Lypack Groep en kocht drie jaar geleden een aandeel in geitenmelkbedrijf HB Food.
Bron: Agrimoney
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel?
Laat het ons weten © DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.