Column van Marc Putto:
Is de Hollandse tv-weerman om te kopen?
13 April 2011 - Redactie Boerenbusiness
Het staat buiten kijf dat sommige mensen en niet in de laatste plaats publieke en toonaangevende figuren gevoelig zijn voor ordinaire omkoping. Is de jubilerende weerman Erwin Kroll, die onlangs 25 jaar lang het weer op TV presenteerde, of zijn collega Marco Verhoef (volgens sommigen nogal gladde audiverkoper uit Gouda) om te kopen, in ruil voor een flinke som geld of een hele attractieve barter deal in de vorm van een luxe trip of een leuke sportieve auto?
Het antwoord op deze vraag is zo goed als zeker: neen. De keurige weermannen – en vrouwen op de Hollandse televisie doen zoiets niet toch? Onlangs kreeg VTM-weerman Frank Duboccage een knappe cabrio aangeboden als hij maar een warme en zonovergoten zomer zou aankondigen. ‘Als er in dit regenlandje wat meer zon zou zijn, zouden er meer cabrio’s worden verkocht’, aldus reclamebureau Leo Burnett. Het bureau was voornemens om maar eens wat meer zon te bestellen.
Een telefoontje naar de juiste mensen (de weerzeggers op televisie) moest volstaan. Frank Duboccage kreeg het verzoek om de langetermijnprognose in gunstige zin te beïnvloeden, maar paste hier uiteraard voor zoals het een nette Belgenburger betaamt. Ondergetekende ondervond ook zoiets, alweer een kleine twintig jaar terug toen hij regelmatig op prime time te zien was op televisie.
Een zalvende brief van McDonald’s viel toentertijd in de bus waarin stond dat de beste en populairste weerman van Nederland (op dat moment) best eens een bepaald menu zou kunnen promoten in de volgende televisie-uitzending. Eigenlijk best naïef dat ze bij zo’n firma denken dat de aangeschreven persoon dat ook daadwerkelijk gaat doen, laat staan ook maar een kans daartoe krijgt bij een publieke omroep. Maar wel leuk geprobeerd door de fastfoodgigant.
Maar goed, het ging daar in België in casu om een cabrio van een slordige vijftienduizend euro. Om hiervoor nu - met grote kans op ontslag bij de zender na ontdekking van het manipuleren van prognoses - voortdurend mooi weer te moeten gaan spelen… Als het een gloednieuwe Porsche van een kleine twee ton was geweest, was het misschien een ander verhaal..?
Neen onzin natuurlijk: het manipuleren van weersverwachtingen valt ontegenzeggelijk op, zelfs bij de gewone gebruiker van het weer. Dus ook al zou de Belgenweerman zijn ingegaan op de in eerste instantie lucratieve deal, viel ie vroeg of laat geheid door de bekende mand. Het had gegarandeerd zijn baan gekost.
Toch zit er misschien wel wat in, bijvoorbeeld om die ambtenareske KNMI-ambtenaren eens een incentive aan te bieden. De Belgische weerman kreeg het verzoek om eens wat zonniger weer aan te kondigen voor de zomer. Het is hier al eens langsgekomen dat vooral Nederlandse televisieweerzeggers er een handje van hebben om slecht weer (niet bewust, maar het zal de volksaard wel zijn..) te benadrukken en bij Erwin Kroll wordt een buitje in de dop al heel snel een grote en allesverpestende waterdrager.
In de praktijk, zo blijkt, is het immers altijd zonniger in de Benelux dan dat de weerlieden doen geloven. Wel of geen cabrio in het vooruitzicht: het is sowieso zaaks voor een weerpresentator om het zonnetje voortaan wat te accentueren in de verwachtingen. Dat siert niet alleen de weerman, maar ons uiteindelijk ook. Volgende week kijken we in het verlengde van dit relaas hoe het KNMI te de Bilt onbewust de stemming kan beïnvloeden op de (regionale) agritermijnmarkten.
Marc Putto
Weerstrateeg van Weerprimeur.nl
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel?
Laat het ons weten © DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.