Rekenfout KCB geen invloed
Uien gaan alsnog over op Client Export
13 December 2011 - Redactie Boerenbusiness
Ondanks de rekenfout in de exportcijfers van uien is het Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB) voornemens toch over te stappen op het Client Export systeem. Vanaf 1 februari worden de exportzendingen van uien geautomatiseerd. Hoofd automatisering Martin Waasdorp van het KCB zegt dat de fout geen enkele invloed op het besluit had. ‘Het ging om een stap die niet was gezet bij het KCB. Dit is per direct opgelost.’
Volgens hem kan een dergelijke fout niet meer voorkomen. ‘Zoiets kan niet meer gebeuren. Na de ontdekking vorige week hebben wij de cijfers alsnog gecorrigeerd en in de statistieken meegenomen. Dit soort problemen komen pas aan het licht op het moment dat je het programma gebruikt. Maar we hopen dat we het ergste hebben gehad. Het is de bedoeling dat het systeem helpt en niet belast’, aldus het hoofd automatisering.
Waasdorp zegt bedrijven te begeleiden bij de aansluiting van het programma dat de aanvraag en afgifte van exportcertificaten automatisch regelt. ‘Als er nog problemen aan het licht komen, dan lossen wij die op voor februari.’
Of iedereen blij zal zijn met de inzet van het programma is de vraag. Handelsondernemingen Agrico en HZPC werken er al enkele jaren mee en lopen niet over van enthousiasme. Beide organisaties geven aan de eerste een of twee jaar problemen met het systeem te hebben gehad. ‘Nu functioneert het goed, maar performence technisch laat het wel eens te wensen over.’
De Nederlandse Aardappelorganisatie was destijds betrokken bij de invoering van Client Export in pootaardappelen. Hoewel dit een andere applicatie van het programma was, kende de opstartfase wat tijd. Een woordvoerder van de NAO laat weten vanuit het bedrijfsleven geen klachten te hebben ontvangen. Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel?
Laat het ons weten © DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.