De brandstofkosten vormen een post op de jaarrekening waar niet iedere ondernemer rekening mee heeft gehouden. Bij een gemiddeld agrarisch loonbedrijf bedragen de brandstofkosten ongeveer 15 procent van de bruto marge. ‘Het is zaak de kostenstructuur binnen het bedrijf scherp in de gaten te houden en een goede benutting van machines te realiseren. Ken je kostprijs en weet hoe het bedrijf er financieel voor staat.’
Steinbusch verwacht dat de loonbedrijven het afgelopen jaar een moeilijker jaar hebben dan in 2010. Ook toen al stond de sector onder druk door hoge brandstofprijzen. ‘De marges waren al krap en zullen nog krapper worden. Brandstof kan een punt zijn waar loonwerkers te weinig rekening mee hebben gehouden en waardoor ze in de min gaan.’
De secretaris benadrukt dat het geen kommer en kwel is. ‘Het is een kwestie van maatregelen treffen en scherp aan de wind varen. Loonbedrijven zullen de hogere kosten moeten doorberekenen aan de klant. Dat is niet gemakkelijk, zeker niet in de agrarische sector. Boeren en tuinders hebben dit jaar te maken met gestegen voerkosten en lagere opbrengstprijzen voor hun producten. Een gesprek over tarieven aangaan is lastig, maar onontkoombaar.’
60 Procent van de totale omzet van agrarische loonbedrijven komt uit grondverzet. Maar ook in deze sector valt het niet mee. ‘De bouw is flink ingezakt en daarmee staat de inzet van grondverzetmaterieel onder druk.’ Toch is het aantal van 1200 tot 1300 agrarische loonbedrijven nog altijd vrij stabiel. CUMELA laat weten dat er zelfs sprake is van een aardige aanwas van nieuwe bedrijven actief in grondverzet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.