Ploegen en spitten zijn de grootste dieselslurpende bewerkingen die een akkerbouwer kan doen. Hoe zwaarder de grond en hoe zwaarder de werktuigen, hoe sneller de tank leeg is. PPO geeft inzicht in het verbruik. Met de huidige recordprijzen kan dat geen kwaad.
Akkerbouwers en loonwerkers gerbruiken in deze periode weer een hoop diesel op het land. Een hectare of 3 ploegen en zaaien in 1 werkgang kost zo een tank diesel. Met de huidige recordhoge dieselprijzen kost dat de teler ruim 100 euro. Gezien de recordhoge brandstofprijzen is inzicht in en besef van het brandstofverbruik van verschillende werkzaamheden bittere noodzaak.
Onderzoek van PPO laat zien dat het dieselverbruik van bewerkingen enorm uiteen loopt. Zo kost een hectare klepelen op zand met een frontklepelmaaier van 2.8 meter werkbreedte 6.5 liter diesel. Ongeveer evenveel is een stoppelbewerking met een 3-meter brede schijfcultivator. Woelen verbruikt al wat meer diesel. Een trekker met een tweebalks 9 tanden woeler op löss neemt 13 liter per hectare.
Aanzienlijk meer diesel verbruiken spitten en ploegen. Spitten met een snelspitter van 3 meter werkbreedte en zaaikouters op klei loopt op naar 22 liter per hectare. Maar van alle bewerkingen spant een ploeg- en zaaibewerking op klei de kroon. Een trekker met 7 schaar wentelploeg en een trekker met 6 meter rotorkopeg en zaaikouters vraagt bijna 40 liter per hectare.
Goed nieuws is dat er wel wat te besparen valt. Ten eerste valt volgens Luc Remijn van DLV Plant te denken aan bewust rijden en de inzet van een zuinige trekker. ‘Maar een bepaalt toerental is nodig en dan ligt het er nog aan hoe het gaat en hoe de grond valt. De grootste besparing zit in niet-ploegen, maar niet-kerende-grondbewerking is niet voor iedereen weggelegd. Zo is het afhankelijk van het bouwplan’, legt Remijn uit.
Een andere dieselbesparende aanpassing is nauwkeurig te kijken naar het motorkarakter, koppel en toerental, maar ook dat is vanwege de technische kennis niet voor iedereen weggelegd. Wie bereid is een paar duizend euro te investeren in een drukwisselsysteem, kan met een lage bandenspanning op het land diesel besparen. Tenslotte noemt de adviseur het combineren van werkgangen als besparende maatregel. ‘In plaats van 3 bewerkingen, doe je het in 1 werkgang. Maar ook hiervoor geldt; het moet wel mogelijk zijn.’
PPO locatie Vredepeel voerde voor diverse projecten brandstofmetingen uit aan bewerkingen. Daarvoor gebruiken de onderzoekers 3 brandstofmeters waarmee plaatsspecifiek het brandstofverbruik kan worden gemeten. De meters zijn opgebouwd op een trekker van PPO Vredepeel, Proefboerderij Wijnandsrade en bij een loonwerker (op een zelfrijdend mestvoertuig en een trekker). PRI verwerkte de metingen.
Klik hier voor de onderzoeksresultaten per bewerking.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.