Vijf vragen aan Mariska Werring

Aardappelconsumptie kan boost gebruiken

7 Oktober 2016 - Harald Roelofs - 1 reactie

Aardappelverpakkingsbedrijf Leo de Kock bestaat deze week honderd jaar en dat vraagt om een terugblik en een vooruitblik op het gebied van tafelaardappelen. Vijf vragen aan Mariska Werring, marketing manager van Leo de Kock.

Wat vinden jullie de belangrijkste dingen die veranderd zijn in de afgelopen honderd jaar als het gaat om de aardappelmarkt en het verpakken/vermarkten?
'Als je kijkt naar de afgelopen 100 jaar dan zijn er grote stappen gemaakt. Waar men begon met het verhandelen van losse aardappelen is Leo de Kock een van de eersten geweest die aardappelen afgewogen in zakjes ging verpakken. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is dus het verpakken zelf geweest. Ook de komst van kleinere porties zoals de kilootjes hebben de markt veranderd. Een andere ontwikkeling in de afgelopen 100 jaar is de opkomst van biologische aardappelen. Waar het aanbod klein is begonnen is hier steeds meer in geïnvesteerd. Zo hebben wij daar een aparte hal voor gebouwd waar de biologische aardappelen worden behandeld en verpakt. De vraag naar biologisch geteelde producten, waaronder aardappelen, hebben wij de afgelopen jaren flink zien toenemen.'

Wat zijn jullie verwachtingen van de toekomst? Hoe zal de aardappelmarkt zich de komende pakweg tien jaar ontwikkelen?
'De prijsontwikkeling is lastig te voorspellen omdat het mede afhankelijk is van ontwikkelingen in de retail en door klimatologische factoren. Maar qua consumptie zien wij de markt de komende tien jaar positief tegemoet! Je ziet nu al een kentering bij mensen als je kijkt naar hoe ze tegen voedsel aankijken. Er is steeds meer vraag naar lokale teelt, pure producten en onbewerkt eten. Dit zien we ook in de komende jaren alleen maar toenemen. Goed nieuws dus voor een prachtproduct als de aardappel. Over tien jaar zullen mensen het ook zeker hebben erkend als een superfood, want met zoveel vitamines en mineralen kan dat niet anders. De populariteit van de pieper zien we dus alleen maar toenemen.'

Toch is in Nederland de consumptie van specifiek tafelaardappelen afgenomen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland. Denken jullie dat de consumptie van tafelaardappelen weer zal toenemen in Nederland? In hoeverre helpen campagnes als 'Power to the pieper' daarbij?
'Gelukkig zien we dat deze afname wel meevalt. Het volume van de verkoop is iets gedaald, maar het aantal keer dat mensen aardappelen eten is gelijk gebleven. De afname is dus vooral te verklaren door het kleiner worden van de gezinsgroottes en de vergrijzing. Maar niettemin kunnen aardappelen, die af en toe toch nog als ouderwets worden gezien, wel een boost gebruiken. Campagnes als ‘Power to the pieper’ dragen hier zeker aan bij. Ze brengen bij een breed publiek de goede eigenschappen van de aardappel onder de aandacht. Gelukkig leert de consument zo steeds meer, zoals dat er veel vezels in aardappelen zit en dat je ze heel goed in de schil kunt eten.'

Veel boeren stappen nu over naar biologisch. Is daar nu al voldoende afzet voor? Zet deze ontwikkeling zich zodanig door dat straks vrijwel alles biologisch wordt?
'Zeker is daar afzetmarkt voor. Mensen worden bewuster van wat ze eten en kiezen steeds vaker voor duurzaam en biologisch geteeld. Daarnaast is er in de markt nog genoeg ruimte voor uitbreiding van het biologische assortiment. Of alles biologisch wordt op lange termijn is lastig te voorspellen. Consumenten willen graag een ruime keuze hebben, dus we denken dat er wel een keuze zal blijven bestaan tussen gangbare en biologische producten.'

Wat betekent het samengaan van Albert Heijn met Delhaize voor jullie? Zijn jullie blij of juist niet met steeds groter wordende supermarktconcerns?
'Ontwikkelingen in de markt zullen er altijd blijven, daar hebben wij als aardappelspecialist zelf geen vat op. Maar wat we wel weten is dat in een markt die in beweging is de kansen liggen. Gelukkig werken wij al jaren samen met klanten zoals Albert Heijn. Hierdoor kunnen we afspraken maken over bijvoorbeeld specifieke rassen of verpakkingen en zo in samenwerking met de teler prachtige producten in het schap krijgen. Uiteraard hopen we wel dat kleinere spelers in de markt ook hun kansen blijven krijgen. Deze zorgen voor een divers aanbod bij de consument en zorgen voor meer keuze.'

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
offrein 7 Oktober 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10871832/Aardappelconsumptie-kan-boost-gebruiken]Aardappelconsumptie kan boost gebruiken[/url]
super goed
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden