Is besparen wel lonend?

Wereld van verschil in kosten gps-signaal

18 Oktober 2017 - Niels van der Boom - 3 reacties

De kosten die je jaarlijks kwijt bent aan het ontvangen van een correctiesignaal voor RTK-gps-systemen verschillen enorm. Dat blijkt uit navraag van Boerenbusiness. Wie goed oplet en slim handelt bij de aanschaf van een systeem, kan jaarlijks honderden tot duizenden euro’s besparen. Ook bij gps geldt: goedkoop is duurkoop.

Wie navraag doet bij zijn of haar gps-leverancier komt terecht in een wirwar van mogelijkheden en bijbehorende bedragen. Speel je het spelletje hard, en eis je korting of zelfs een gehele vrijstelling bij aanschaf van een nieuw systeem, dan kom je daar bij sommige merken nog mee weg. In de praktijk is het resultaat dat sommige gebruikers jaarlijks duizenden euro’s betalen voor een correctiesignaal, terwijl de buurman het voor niets krijgt. Eerder werd hier driftig over gediscussieerd op het forum van Boerenbusiness.

Is gratis wel echt gratis?

Is gratis echt gratis?
Er zitten addertjes onder het gras. Dat gps als 'smeermiddel' wordt ingezet om een nieuwe trekker te verkopen is bekend. Daar vallen ook de jaarlijkse abonnementskosten onder. Meerdere leveranciers vertellen over creatieve constructies, zoals het gratis aanbieden van het signaal, maar voor updates fikse jaarlijkse kosten rekenen. Onderaan de streep krijgt het dealerbedrijf zijn kosten wel vergoed. Vraag u dus altijd af of gratis ook echt gratis is. Wie het onderste uit de kan tracht te halen, krijgt vroeg of laat het deksel op zijn neus.

In theorie is er 1 gratis correctiesignaal verkrijgbaar: Flepos. Dit is het RTK-netwerk voor Belgische bedrijven. Je betaalt dan alleen abonnementskosten voor de simkaart. Ook hier geldt: gratis is niet echt gratis. Het netwerk wordt met belastinggeld gerund. Ook Nederlandse boeren in de grensstreken maken hier gebruik van. Nadeel kan zijn de betrouwbaarheid. Is er een storing, dan is back-up een probleem.

Aanbod aan basisstations
Op het gebied van radiobasisstations zijn er meer gratis signalen verkrijgbaar. Dit zijn vaak netwerken in privaat eigendom, van een groep boeren of mechanisatiebedrijf. Zo heeft mechanisatiebedrijf Weevers in Oost- en Zuid-Flevoland een eigen netwerk, waar gratis gebruik van is te maken. In de Noordoostpolder bestaat het netwerk Future Farming Flevoland, van dealer Weevers in Marknesse. Gebruikers van het eerste uur, die mee investeerde in de opstartkosten, beschikken over een gratis signaal. Nieuwe gebruikers betalen wel.

In Zeeland heeft ZLTO zijn eigen netwerk voor alle merken, behalve John Deere. Noord-Holland kent eveneens een eigen netwerk: Wieringermeer Precies. Naast Trimble heeft ook SBG zijn eigen radionetwerk. Onder andere in Zuid- en Oost-Flevoland, de Noordoostpolder, Noord-Groningen en Noord-Friesland.

(Tekst gaat verder onder foto)

Steeds minder systemen maken gebruik van een radiobasisstation.Geen landelijk beleid
Nederlandse John Deere dealers maakten in het verleden altijd gebruik van radiobasisstations. De kosten hiervan verschillen per dealer. Een landelijk beleid is niet terug te vinden. Sommige dealers rekenen echter jaarlijkse servicekosten. Die variëren van €100 per jaar, voor louter een gebruikstraining, tot €750 met volledige ondersteuning.

Gebrek aan Glonass
Gratis rijden op een vast basisstation klinkt ideaal. Zeker wanneer je met meerdere systemen werkt. Het nadeel is echter dat de stations soms niet het Russische Glonass-netwerk kunnen ontvangen en zenden. Het radiosignaal is daarmee vooral interessant voor wie niet veel verder komt dan zijn eigen bedrijf of regio. Daar is de dekking meestal prima. Loonwerkers, die een groot en flexibel werkgebied hebben, stappen al snel over op de simkaart. Daar zijn de nieuwe systemen ook allemaal op berekend. Het wordt de nieuwe standaard, maar voorlopig blijven de vaste stations prima functioneren. De levensduur is echter niet oneindig.

Andere voordelen, die de gsm-oplossing biedt, is de mogelijkheid tot hulp op afstand, draadloos oversturen van bestanden en betrouwbaarheid. De mobiele netwerken worden namelijk 24/7 onderhouden.

  • SBG heeft een eigen radionetwerk, met variabele kosten, of het MoveRTK correctiesignaal. Dit zijn vaste tarieven van €350 of €750 per systeem.
  • Trimble heeft eveneens veel lokale radionetwerken of hun eigen gsm-correctiesignaal Agrospin voor €350 per systeem per jaar.
  • Ag Leader en Topcon maken vooral gebruik van MoveRTK.
  • John Deere dealers beschikken deels over een radionetwerk. Anders wordt MoveRTK gebruikt.
  • CNH Industrial (New Holland & Case IH Steyr) beschikken over 4 landelijke netwerken voor Nederland en grensoverschrijdend. 1 radionetwerk en 3 GSM-netwerken allen met Glonass ondersteuning. Het RTK-PLM netwerk is zelfs dekkend in heel Europa.

Vast tarief voor SIM
Op het gebied van correctiesignalen zijn er 2 belangrijke smaken: MoveRTK, van LTO Nederland, en Agrospin van Trimble-importeur Agrometius. De tarieven worden bij MoveRTK helder vermeldt. €750 betaal je per systeem, per jaar, inclusief simkaart. Leden van LTO, Cumela, Boval of Bouwend Nederland krijgen €250 korting. Zonder simkaart zijn de kosten €350 per aansluiting. Ag Leader en Topcon werken tegenwoordig grotendeels met MoveRTK. "Dit netwerk biedt voor alle generatie systemen wel een juist correctiesignaal", zegt Geert-Jan Giesberts van importeur Homburg. "Je hebt geen sores met frequenties en kunt ook een stukje de grens over."

Dit kan op wens nog veranderd worden

Gebruikers van Trimble systemen, geleverd via Agrometius, betalen €350 per jaar, exclusief simkaart. Het systeem werkt in de gehele Benelux plus 30 kilometer over de Duitse en Franse grens. Een abonnement inclusief simkaart is niet langer leverbaar. Bestaande klanten betalen €500 voor deze abonnementsvorm, die wel ondersteund blijft worden. Op wens kan dit veranderd worden.

Geld besparen maar, tegen welke kosten?
De gps-importeurs kennen de verhalen over wisselende abonnementskosten. Ze zijn het erover eens dat de kosten uiteindelijk altijd worden betaald. Of het nu gaat om het rekenen van servicekosten, kosten voor updates of door een trekker iets duurder in de markt te zetten. Bij de correctiesignalen die je via een simkaart ontvangt zijn de kosten transparant en niet onderhevig aan kwantumkortingen.

Dat is bij radiobasisstations niet het geval. Daarmee steek je wellicht €350 tot €500 in je zak per jaar, per systeem, maar bedenk daarbij wel dat de dekking beperkt is, Glonass soms niet te ontvangen is en de huidige generatie systemen zijn gericht op een signaal via internet. Goedkoop is uiteindelijk ook hier duurkoop.

Update 19-10:
CNH Industrial, waar New Holland, Case IH en Steyr onder vallen, is in dit artikel niet opgenomen. CNH koopt de GPS-technologie in bij Trimble maar, heeft een geheel eigen netwerkenstructuur en GPS-tak. CNH biedt 4 landelijk dekkende netwerken aan in Nederland die grensoverschrijdend werken. Eén netwerk op radio en 3 andere middels het GSM-signaal. Glonass is in alle netwerken geïntegreerd. Momenteel worden stappen ondernomen om Galileo te integreren. Het PLM-RTK netwerk van CNH is zelfs dekkend in geheel Europa op 1 abonnement. De kosten bedragen €450 per jaar per systeem. Je betaalt €300 voor het signaal en €150 voor een roaming simkaart die in heel Europa is te gebruiken. Nieuwe klanten met een contract van 3 jaar krijgen 1 jaar gratis het signaal aangeboden.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
3 reacties
jan van der leck 19 Oktober 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10876249/wereld-van-verschil-in-kosten-gps-signaal][/url]
Niels,
Mooi verhaal, maar wel jammer dat je in dit overzicht met geen enkel woord rept over het landelijk dekkende RTK radionetwerk van New Holland dat sinds 2010 in Nederland operationeel is en het sinds 2014 operationeel zijnde europees dekkend RTK-PLM netwerk (GSM ondersteund) van CNH-Industrial. Beide netwerken ondersteunen zowel GPS als Glonass correctie signalen en zijn voorbereid op Galileo. Hiermee zijn wij uniek in de markt!
Niels van der Boom 19 Oktober 2017
Beste Jan,

Dank voor de aanvullende informatie. Ik heb inmiddels contact gehad met een collega van u over het CNH Industrial netwerk.
Rik 24 Oktober 2017
Da's mooi Jan! Dan zijn we samen uniek, want alle Raven stations zijn nl ook al Galileo voorbereid :-)
Zandboer 25 Oktober 2017
Nu nog even weer opnieuw de palen goed inmeten. Lijn overnemen van sim naar paalgebruiker levert nogal wat verschil op binnen hetzelfde merk. Anderhalve meter is een heel normale afwijking, terwijl de overdracht tussen verschillende merken rtk op sim-kaart binnen een cm verschil vallen. Vervelend voor de gebruikers, maar op lange termijn de enige goede oplossing om uitwisseling tussen loonwerkers en collega's wel aan de gang te krijgen.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden