In de afgelopen 3 kwartalen van dit jaar is de omzet van de melkveehouderij gemiddeld met zo'n 30% gestegen (vergeleken met diezelfde periode in 2016). Dat blijkt uit cijfers van het CBS, die de organisatie donderdag 30 november publiceert op basis van de btw-aangiften.
De totale omzet in de Nederlandse melkveehouderij groeide in het derde kwartaal van 2017 met 40%, ten opzichte van 2016. In het tweede kwartaal kwam de omzetstijging uit op 28% en in het eerste kwartaal werd een groei van 22% neergezet.
Toename melkproductie
De melkproductie steeg in 2015 met bijna 7%. Dit kwam door de afschaffing van de melkquotering. Als gevolg van lagere melkprijzen daalde de jaaromzet van een melkveehouder met bijna 14%. De lagere melkprijzen (-22% ten opzichte van 2014) werden veroorzaakt door het stijgende aanbod op de wereldmarkt en de gelijkblijvende vraag.
In 2016 steeg de melkproductie tot een record van 14,3 miljard kilo. Door de daling in de melkprijs bleef de jaaromzet in 2016 echter bijna onveranderd. In de loop van 2016 heeft de melkprijs zich hersteld, wat zich in 2017 voortgezet heeft.
Fosfaatreductieplan
De sterke groei in de melkveehouderij werd geremd door de invoeren van het fosfaatreductieplan in 2017. Als gevolg hiervan daalde het aantal melkkoeien (1 april 2017) met ruim 500.000 stuks en daalde het aantal jongvee met ruim 120.000.
De melkproductie nam tot en met het derde kwartaal van 2017 nog met 0,7% af, maar door de stijgende melkprijzen is de omzet alsnog met 30% toegenomen. In de eerste 3 kwartalen komt de omzet daarmee uit op €1,6 miljard.
Schaalvergroting ingezet
De melkveebedrijven met meer dan 120 melkkoeien hebben een steeds groter aandeel in de omzet van de melkveehouderij in Nederland gekregen. Het aandeel grote bedrijven steeg in de periode van 2014 tot 2016 van 38% naar 49%. Dit percentage is voor 2017 weer met 2% afgenomen, wegens de verplichte krimp van de melkveestapel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.