Een hogere prijs en een betere vergoeding. Dat eisen verschillende Belgische groentetelers, verenigd in het Algemeen Boerensyndicaat, in een open brief aan alle retailers.
De telers laten hun frustratie blijken over de barslechte tijden waar zij momenteel doorheen gaan. "Elke dag zorgen we voor de aanvoer van kwaliteitsvolle, streng gecontroleerde groenten. Tot onze verbazing worden we daar de afgelopen weken en maanden ondermaats voor vergoed. Met andere worden: wij produceren met veel liefde en inzet uw verse groenten, maar zien die aangekocht worden door uw aankopers tegen een veel te lage prijs. Daarbij worden de producten in uw winkels tegen hoge prijzen verkocht, met een zeer grote marge tussen de boerenprijs en de consumentenprijs."
Steekproef legt verschil bloot
"Zo wordt prei bij de Aldi verkocht voor €1,45 per kilo, terwijl de boer hiervoor nog geen €0.20 per kilo uitbetaald krijgt. Knolselderij wordt bij de Aldi voor €0,99 per stuk aangeboden; wij krijgen €0,11 per stuk. Colruyt verkoopt savooiekool in de reclame voor €1.19 per stuk. De telersprijs ligt €1 lager; wij krijgen €0.19 per stuk." Bij spruitjes en rode kool zijn de verschillen nog groter, zo blijkt uit een steekproef van de boeren.
Retail heeft geen idee
Het steekt de Belgen dat overal; in kookprogramma’s, bij de voedingsconsulent of in andere promotiekanalen wordt aangeraden om te kiezen voor seizoensgroenten, omdat die gezond en op de markt zijn, maar de retail daar het begrip 'goedkoop' aan vastplakt om klanten te winnen. Volgens de telers hebben de supermarkten geen idee hoe die laagste prijsstrategie doorwerkt. "Maar wij zijn eens te meer de dupe van de onophoudelijke wedren om de consument."
Net als de retail willen de boeren een bestaan hebben. "Via een leefbaar inkomen! Wij eisen een hogere prijs voor onze producten die voldoen aan alle specificaties en aan hoge kwaliteitsnormen die jullie ons opleggen. Wij eisen een betere vergoeding voor al het zware werk, de vele investeringen, vaak slapeloze nachten wanneer we jullie groenten irrigeren en verzorgen, en voor de vele controles."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10876814/retail-heeft-schuld-aan-barslechte-tijden][/url]
ja,en moet belgie nu voorop met deze probleematiek.in nederland is het niet anders en pak bv aardappelen bij albert h 1,29 in de reklame.Dit is een reactie op dit artikel:
nedato zou er de telers prijs bij moeten zetten. een schande maar belgische boeren ik steun jullie. want de zlto doet ook niets.