|
  • Abonneren
  • |
  • Contact
    • Ik heb een vraag
    • Contact
    • Vacatures
    • Over ons
    • Adverteren
  • |
  • Inloggen
Boerenbusiness logo
  • Noteringen
  • Marktdossiers
  • Forum
  • Agroweer
  • Akkerbouw
    • Nieuwsoverzicht
    • Aardappelen
    • Uien
    • Graan
    • Mest
    • Grond
    • Gewastour
    • Inside Aardappelen

      Prognoseprijs pootgoed HZPC daalt, maar toch goed

    • Inside Aardappelen

      Vlokken leggen bodem van beton in aardappelmarkt

    • Inside Aardappelen

      Aardappelmarkt even in standje neutraal

  • Melk
    • Nieuwsoverzicht
    • Melkprijsvergelijker
    • Mengvoerprijsindicator
    • Termijnmarkt
    • Mest
    • Grond
    • Forum
    • Ruwvoertour
    • Inside Melk

      Zuivelmarkt gaat los: vet en kaas trekken sprintje

    • Nieuws Melk

      Rendement melkveehouder begonnen aan herstel

    • Inside Melk

      Bel zakt bijna weg uit top 3 in Melkprijsvergelijker

  • Varkens
    • Nieuwsoverzicht
    • Mengvoerprijsindicator
    • Mest
    • Grond
    • Forum
    • Inside Varkens

      Overaanbod slaat om in zoektocht naar varkens

    • Nieuws Varkens

      Danish Crown schrapt half maart de B-prijs

    • Nieuws Varkens

      Westfleisch kampt weer met coronabesmettingen

  • Granen & Grondstof
    • Nieuwsoverzicht
    • Technische analyse
    • Termijnmarkt
    • Forum
    • Beursnoteringen
    • Inside Granen

      Waarom de Russische tarwetax een ramp is

    • Inside Granen & Grondstof

      Rusland gaat ook soja-export beperken

    • Inside Granen & Grondstof

      Tarweprijs stijgt naar hoogste punt in 6 jaar

  • Agribusiness
    • Nieuwsoverzicht
    • Grond
    • Forum
    • Koersen
    • Opinie Krijn J. Poppe

      Privatiseren, overheid of gemeenschappelijk bezit?

    • Opinie Jaap Majoor

      Als de man van Rabobank, was ik juist trots op de boer

    • Opinie Han de Jong

      Gaan we van vreselijk jaar naar een geweldig 2021?

  • Energie
    • Nieuwsoverzicht
    • Technische analyse
    • Beursnoteringen
    • Forum
    • Inside Energie

      Olieprijs wint terrein door lagere voorraden

    • Nieuws Energie

      De investeringsaftrek voor energie en milieu in 2021

    • Analyse Energie

      Wind zorg voor rust op energiemarkt

  • Inloggen
  • Abonneren
  • Home
  • Akkerbouw
  • Melk
  • Varkens
  • Granen & Grondstof
  • Agribusiness
  • Energie
  • Inloggen

Tech Fendt

Wordt dit de nieuwe Fendt 900-serie?

27 December 2018 - Niels van der Boom

Liefhebbers van Fendt mogen graag speculeren over nieuwe modellen van het merk. Al sinds de introductie van de 1000-serie wordt gespeculeerd over een kleiner model die de huidige 800’s en 900’s kan vervangen.

De 1000-serie (met de 500 pk zware 1050 als vlaggenschip) werd in 2014 geïntroduceerd. Op een groot aantal technische punten wijkt deze af van de huidige reeksen; zo ligt in het vooronder een 12,4 liter blok van MAN dat al bij 1.100 toeren zijn maximale koppel bereikt. Vanaf het begin werd de trekker als nieuw uitgangspunt gezien voor de fabrikant. De huidige Vario-technologie stamt immers al uit de jaren '70. Sinds 1995 staat Vario synoniem voor traploos rijden.

Twee transmissies
Wat de 1000-serie bijzonder maakt, is dat deze over 2 bakken van Vario beschikt: VarioDrive; 1 drijft de vooras aan en 1 de achteras. Die werken zo volledig onafhankelijk van elkaar en automatisch. Ook voor de hydrauliek zijn er 2 pompen die afzonderlijk of gezamenlijk tot 430 liter olie per minuut kunnen verpompen.

Of de 900-serie er onderhuids ook zo uit gaat zien, is nog maar de vraag. Ook voorafgaand aan de 1000-serie waren diverse vage kiekjes op het internet te vinden. Er wordt dan ook niet voor niets gesuggereerd dat de fabrikant zelf actief zaken lekt om het vuurtje op te stoken. Die filosofie is de autowereld immers ook niet vreemd.

Nieuw startpunt
Met de 900 MT rupstrekker-serie heeft Fendt al laten zien dat het de 1000-serie als uitgangspunt gebruikt. De spionagefoto’s van de nieuwe 9000 laten eveneens een 1000-neusje en de geüpdatete X5-cabine zien. Ook de elektrische e100 heeft duidelijk teveel tijd met een 1050 doorgebracht.

Het 12,4 liter blok van MAN is te veel voor de 900-serie, die tot 390 pk loopt. De 1000-serie begint bij 380 pk. Echter, MAN heeft een alternatief op de plank liggen. Een recent gelanceerd 6-cilinder blok met 9 liter inhoud. Die levert 279 tot 440 pk. Ook is er een 7 liter alternatief. Zo’n motor past perfect bij de nieuwe trekker.

Marktintroductie
Fendt heeft in 2019 keuze uit 2 grote evenementen om de trekker te lanceren. In 2014 werd de 1000-serie eerst voor de pers gepresenteerd en pas een jaar later op de beurzen. Dit jaar gebeurde dat niet. De kans is groot dat we tot Agritechnica 2019 moeten wachten op de trekker, met een perspresentatie enkele weken of maanden daarvoor. Vanaf 2020 of 2021 kan de productie dan starten. Of Fendt ook gelijk de 800-serie aanpakt is afwachten.

Uiteraard wordt een nieuw model weer (fors) duurder en vaak ook zwaarder. Daarnaast wordt gemopperd over de vermogensklasse. Dat is Fendt niet vreemd. In zijn 80-jarige historie blijft het de pk-grens oprekken en wordt steeds weer beweerd dat een bepaald vermogen toch echt de grens is. De 1050 maakte wat dat betreft een behoorlijk statement.

Het merk, met stevig prijskaartje, presteert goed in de Agco Groep. De strategie is om in 2020 circa 20.000 trekkers per jaar te bouwen. Naar verwachtingen zijn dat er dit jaar nog een kleine 17.000. Daarmee heeft het merk zijn Europees marktaandeel vergroot tot 9%. In thuisland Duitsland is dat 12%. In het segment boven 300 pk is het marktaandeel zelfs een imposante 40%. De full liner strategie, met hooibouwmachines van Fella en Lely, moet helpen om nog meer voet aan wal te krijgen op dit continent.

Noord-Amerikaanse groeistrategie
Dat is voor Fendt niet genoeg. Ondanks eerdere strubbelingen blijft het Noord-Amerika als groeimarkt zien. Daarvoor slokte het zelfs de rups-trekkers van Challenger op, die wel in het geel-zwart worden verkocht in de Verenigde Staten. Dit jaar verkocht het zo’n 800 trekkers in Noord-Amerika. De 1000-serie en rupstrekkers spelen een belangrijke rol in het veroveren van de markt aldaar.

boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel- en granenmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktflits Granen.
n.vanderboom@boerenbusiness.nl

© DCA MultiMedia. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA MultiMedia.


Gerelateerde artikelen

'Oude trekker inruilen voor stikstofwinst'

Precisielandbouw kan eenvoudiger en effectiever

AGCO/Fendt sluit fabrieken en niet als enige

Meer over
Fendttrekker1050 Vario
Boerenbusiness forum
  • LTO: Landbouwgrond ontwikkelen in de Noordzee
  • Schokkende trendbreuk in aardappelareaal
  • Uienmarkt zit in een impasse
  • Rust roest
  • Fed doet stoer, maar gaat inbinden
  • FrieslandCampina doet plusje op de garantieprijs
  • Info
  • Over ons
  • Tip de redactie
  • Vacatures
  • Contact
  • Service
  • Inloggen
  • Abonnee worden
  • Download de app
  • Adverteren
  • Blijf op de hoogte
  • Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
  • © DCA Multimedia 2021
  • |
  • Algemene voorwaarden
  • |
  • Privacy
  • |
  • Cookie statement
  • |
  • Disclaimer