Weerupdate Trekkers

Case IH Magnum en New Holland T8 flink vernieuwd

13 Februari 2019 - Niels van der Boom - 3 reacties

Op de National Farm Machinery Show in Louisville (Kentucky) in de Verenigde Staten (VS) hebben Case IH en New Holland hun nieuwe zware wieltrekkers gepresenteerd: de AFS Connect Magnum en Genesis T8 series. Naast een nieuwe cabine en bediening, is de mate van connectiviteit het belangrijkste nieuws.

Al langer verschenen op internet foto’s van de 2 trekkers, die nu officieel gelanceerd zijn. De details over de exacte types en vermogens zijn echter nog niet gepresenteerd, maar op het eerste gezicht wijzigt hier weinig. Het maximumvermogen blijft daarmee 340 pk. Naast de wielversie, kun je zowel de rode als blauwe met 2 rupsen krijgen.

Volledig nieuwe bediening
In de cabine vallen vooral het nieuwe 'AFS Pro 1200'-scherm en de 'AFS Vision Pro'-bediening op. Die is volledig nieuw ontwikkeld. Net zoals op het huidige model zijn er verschillen tussen Case IH en New Holland. Op het blauwe model heet het scherm 'IntelliView 12' en de bediening 'SideWinder Ultra'. Op de plek van het dashboard bevindt zich 'InfoView', met daarop de belangrijkste functies (zoals de snelheid, transmissie en motorgegevens). Case IH heeft deze in de rechter A-stijl.

Op de Magnum bedien je bijna alle functies met 2 grote scrollwielen, die je op de meeste moderne Duitse auto’s ook ziet. New Holland geeft juist alle functies een eigen knop; we tellen er in de armleuning ruim 50. Mooi bij de blauwe is de ergonomisch vormgegeven hefbediening. Naast drukknoppen, zijn er ook scrollknoppen. De hydrauliekventielen bedien je met oplichtende flippers. De multifunctionele bedieningshendels zijn (zoals gewend) verschillend van elkaar en hebben nog veel meer knopjes. Een aantal knoppen zijn vrij programmeerbaar.

Niet alleen de cabine en bediening is nieuw, maar ook de bouwkwaliteit is volgens Case IH fors verbeterd.

Betere kwaliteit cabine
Op het dak van de vernieuwde cabine vind je een nieuwe ontvanger voor DGPS of RTK; die kan met een simkaart of radiomodem overweg. Volgens de fabrikanten is de bouw van de cabine verbeterd en is deze nu gelijk aan die van een luxe auto. Daarnaast zijn er veel details aangepast om het de chauffeur zo comfortabel mogelijk te maken: meer opbergruimte, meer bekerhouders, verbeterde verwarming en airco, elektrisch bediende en uitschuifbare spiegels, meerdere oplaadpunten voor je smartphone en tablet en meer.

Ook zijn er standaard 2 camera’s, met optioneel 4 camerabeelden op het scherm. Zo zit in de neus van de Magnum een kleine camera verborgen, net zoals op de 1000-serie van Fendt. New Holland is wat minder extravagant geweest met de styling. Alleen de cabine is aangepakt. Een heel pakket aan led-lampen moet 360 graden verlichting geven.

Data uitwisseling
Naast de bediening, is de verhoogde mate van connectiviteit volgens CNH nieuws. Via 'AFS Connect' (bij New Holland PLM) kan de dealer op afstand updates uitvoeren, meekijken bij storingen en zaken instellen. Dat kun je zelf ook vanaf kantoor, of onderweg Het wordt eenvoudiger om data uit te wisselen met de partijen die jij daar toestemming toe geeft. Zo gaat telematics nog weer een stapje verder.

Case IH gaat in de VS samenwerken met een aantal bedrijven, vooral om perceel- en gewasdata uit te wisselen. Daaronder valt ook Trimble. Om al die gegevens te bekijken en uit te wisselen, is er het nieuwe software pakket 'AFS Connect'. Er zijn 3 programma’s: 1 om je bedrijf te managen, 1 voor je machines en 1 voor data van het gewas.

Agritechnica
De trekkers van New Holland en Case IH zijn op een aantal shows in de VS en Canada te zien. Pas op de Agritechnica komen ze voor het eerst naar Europa. Op de Sima lanceert Case IH de Versum CVX viercilinder met CVT. New Holland staat er met hun T5 Auto Command. Vanaf 2020 zijn de nieuwe T8 Genesis en Magnum leverbaar.

New Holland kiest voor een geheel eigen bediening met veel meer losse knoppen dan op de Magnum.
New Holland kiest niet voor een nieuwe styling maar vernieuwt alleen de cabine en bediening.
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
3 reacties
Ard Eshuis 13 Februari 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10881349/case-ih-magnum-en-new-holland-t8-flink-vernieuwd]Case IH Magnum en New Holland T8 flink vernieuwd[/url]
Hoop dat ze qua connectiviteit ook eens een kwaliteitsstap gemaakt hebben, zoveel gedoe altijd met hun nieuwe trekkers qua Isobus etc.. En dat in dit high tech tijdperk...
Stickie 14 Februari 2019
Technisch gezien toch beetje een tegenvaller afgezien van cabine/bediening die ik overigens wel mooi vind niks nieuws.
Er zou nieuwe 22 traps powerschift komen en zwaarder topmodel (405)
Nog steeds geen onafhankelijke vooras vering en dat zou wel moeten om JD 8R en Fendt beetje bij te kunnen houden.
Kjol 14 Februari 2019
Deze trekker zijn er niet voor de EU, de rest van de wereld is de speeltuin voor dit materiaal. Daar wordt het geld ook verdiend op de grote vlakten.
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden