Fendt

Weerupdate Trekkers

Nieuwe Fendt 900 Vario zusje van de 1050

2 Juli 2019 - Niels van der Boom

Techniekfans en liefhebbers van Fendt hebben er lang naar uitgekeken: de zesde generatie Fendt 900 Vario trekkers. Op dinsdag 2 juli lanceert de fabrikant van Marktoberdorfer hem eindelijk officieel. Zoals verwacht, heeft het merk veel van de kenmerken van de 1000-serie naar beneden doorgevoerd.

Weinig trekkerfabrikanten kunnen op zoveel aandacht rekenen als Fendt, wanneer een nieuw model wordt geïntroduceerd. Al geruime tijd zwerven foto's rond op internet van de nieuwe '900er'. Al dan niet gecirculeerd door de fabrikant zelf. In Noord Amerika werd hij vorige maand al gelanceerd voor intimi, waardoor veel details reeds duidelijk werden. Fendt trekt er nu zelf in Duitsland het kleed vanaf tijdens een persconferentie waar meer neuheiten worden gepresenteerd, in aanloop naar 's werelds grootste landbouwmachinefeestje in Hannover. Daarover later meer.

Kleine Fendt wordt groot
De zesde generatie 900-serie bestaat uit 5 modellen. Dat zijn er net zoveel als bij de huidige S4-serie. Het kleinste model (927 Vario) komt te vervallen. Nieuw is het topmodel 942 Vario. De tegenhanger op banden van de rupstrekker 942 Vario MT. De 300 pk 930 is nu het instapmodel. Best bijzonder, want in 2005 werd juist deze trekker als baanbrekend gelanceerd omdat hij als eerste standaardtrekker de 300-pk kaap doorbrak. Met de 942 Vario legt Fendt die lat nu op een luttele 400 pk.

Er zit iets overlap in de 900 en 1000-serie. Die laatste begint bij 396 pk. Zoek je nog meer (draag)vermogen en gewicht dan kom je uit bij de 1000-reeks. De 900 schippert tussen wendbare wegtrekker en een alleskunner in het veld. Juist het type trekker die Europese klanten eisen. Toch zet ook Fendt fors in op Noord-Amerika. Bijzonder detail: De nieuwe 900 wordt alleen nog in de eigen kleuren verkocht en niet langer in het Challenger-geel. Bij de 1000 en rupstrekkers is dat nog wel het geval.

Terug naar MAN
Onder de kap vind je een dikke 9 liter MAN met 6 cilinders en variabele geometrie turbo. Dat Fendt van Deutz terug gaat naar MAN kan liefhebbers van het merk bekoren. De oudere tractoren werden hier ook al mee uitgerust. Ze hebben nog altijd een rotsvast imago. De motor 'tokkelt' bij maximaal 1.700 toeren maar kan al 40 km/u rijden bij 950 toeren. Topsnelheid is 60 km/u en bij 1.100 toeren heeft de 942 al zijn maximale vermogen van 415 pk beschikbaar. Minimum toerental is 650 omwentelingen.

Dit concept wordt ook op de 1000-serie toegepast. Het VarioDrive-systeem verdeelt het vermogen over alle wielen. Je hebt 1 rijbereik en 2 pompen. De voor- en achteras hebben er beide 1. Deze noemt Fendt TA-300. Sper en vierwielaandrijving worden automatisch in- en uitgeschakeld. Door een 15 centimeter langere bouw draait de trekker krapper. De Vario van de vooras trekt daarbij de trekker de bocht door.

Olie verversen kent een interval van 1.000 uur. Fendt Care biedt maximaal 8 jaar of 8.000 uur garantie. Vanaf deze maand rollen de eerste modellen van de band. De eerste serie bedraagt 1.500 stuks. Fendt staat bekend om zijn hoge vermogens, al sinds de lancering van de Favorit 626 en in 1995 de Favorit 926 Vario. Gezien de populariteit van de 1000-serie, ook in Nederland, is er ongetwijfeld vraag naar deze nieuwe serie. Leeg weegt hij 11,7 ton. Dat is niet niks, maar bedenk daarbij dat een 1050 leeg 14 ton weegt. Onder de 900 passen dan wel maximaal 2,20m grote banden in de maat 750/70R44.

Nieuwe bediening?
Is het louter een lofzang voor Fendt, waarvoor de vakpers vaak wordt bekritiseerd? Niet helemaal. Zo houdt het merk vast aan hun X5 cabine, die sinds 2005 op alle 900's te vinden is. Het nieuwste model heeft iets meer ruimte en betere audio. De bediening is bekende techniek. Een iPad is nieuw, waarop je als chauffeur de telematrie live kunt volgen. Alle opgeslagen parameters kun je tot 1 uur terugkijken. Ben je op zoek naar een nieuwe bediening? Dan moet je naar de 300- of 700-serie. Daar lanceert de fabrikant wél een heel nieuw concept: FendtOne.

Welk prijskaartje er aan de 900 generatie 6 hangt is nog niet bekend gemaakt. Zet je maar schrap! Met een prijskaartje dat iedere Ferrari niet misstaat is het goed om te weten dat je een speciale unieke gecodeerde sleutel kunt bestellen. Die immobiliseert de trekker en sluit naast de deur ook automatisch het dakluik en de tankdop af.

Met de 1000-serie zette Fendt al fors in op Noord-Amerika. Ook de 900 S5 moet zich daar thuis voelen.
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden