Shutterstock

Nieuws Trekkerkenteken

Trekkerkenteken vanaf 2025 verplicht

15 November 2018 - Anne Jan Doorn - 1 reactie

Landbouwvoertuigen moeten per 2025 een kenteken voeren. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.

De registratie van trekkers en mobiele machines moet worden ingevoerd vanwege de APK-plicht. Deze had in mei 2018 al actief moeten zijn, maar dat is niet gelukt omdat de regelgeving rondom het trekkerkenteken niet rond was. De Europese Commissie heeft Nederland hiervoor op de vingers getikt.

Vanaf het moment dat het wetsvoorstel in zal gaan, geldt voor de nieuwe landbouwvoertuigen een kentekenplicht. Voor voertuigen die niet sneller zijn dan 25 kilometer per uur (en geen gebruik maken van het centrale ontheffingenloket) geldt een overgangsperiode tot en met 31 december 2024.

Kosten
Het RDW zal de registratie gaan regelen en ook controleren. De kosten per registratie zijn €18. De APK-veplichting geldt voor alle landbouw- of bosbouwtrekkers (voertuigcategorie T), met een constructiesnelheid die hoger is dan 40 kilometer per uur. De voertuigen die niet op de openbare weg komen, zijn uitgezonderd van de plicht en hoeven dan ook niet te worden geregistreerd.

Ook getrokken materieel met een constructiesnelheid die lager is dan 25 kilometer per uur, is vrijgesteld van de registratie. Dat geldt ook voor de voertuigen die vrijgesteld zijn voor het T-rijbewijs en andere voertuigen, zoals meeneemheftrucks en fruittreintjes.

Maximumsnelheid verhoogd
Ook schrijft minister Van Nieuwenhuizen dat de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen omhoog wordt bijgesteld: van 25 kilometer naar 40 kilometer per uur (waar de maximale constructiesnelheid dit toelaat). Het getrokken materieel mag alleen 40 kilometer per uur rijden als er een kenteken wordt gevoerd.

Er komt een centraal loket voor de registratie van ontheffingen; zoals voor de breedteontheffing. Daardoor kan per voertuig voor alle wegen een ontheffing kan worden verleend, in plaats van per wegbeheerder. Landbouwvoertuigen krijgen 1 kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig.

Klik hier om de Kamerbrief te lezen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Anne Jan Doorn

Anne Jan Doorn is expert Akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij schrijft onder meer over de verschillende akkerbouwmarkten en focust zich daarnaast op de grond- en energiemarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Abonnee
truus 16 November 2018
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10880524/trekkerkenteken-vanaf-2025-verplicht]Trekkerkenteken vanaf 2025 verplicht[/url]
eindelijk....voor veel grensboeren in nederland een uitkomst! nu kunnen we dadelijk makkelijker een breedte ontheffing krijgen in België omdat ze niet snappen daar dat een kenteken in nederland niet bestaat en hun gv kenteken niet accepteren van nederland.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden