De staking van diverse transportbedrijven in Brazilië, die inmiddels 10 dagen duurt, treft de agrarische sector zwaar. Vooral de suiker- en sojasector krijgt klappen; schepen liggen leeg in de haven en wachten op hun lading. Toch wordt de impact op de totale export niet als significant ingeschat.
Als gevolg van stakende Braziliaanse vrachtwagenchauffeurs, leggen steeds meer agrarische bedrijven hun activiteiten stil. Ook zijn steeds meer suikerfabrieken gestopt met de verwerking van rietsuiker en ook de enorm belangrijke sojaexport is stilgevallen, omdat het product niet naar de havens vervoerd kan worden.
Exportbelang
Soja is het belangrijkste exportproduct van Brazilië; het neemt 14% van de totale exportwaarde in beslag. Vlees staat met 6% op plek 4 en suiker op plaats 5 (met een aandeel van 5%). Juist deze producten krijgen nu flinke klappen. Een tekort aan diesel zorgt ervoor dat de oogst en verwerking van rietsuiker stil komt te liggen.
De overheid heeft er inmiddels voor gezorgd dat veel wegblokkades zijn opgeheven. Ook zijn toezeggingen gedaan om de vrachtwagenchauffeurs weer aan het werk te krijgen. Toch blijven de protesten aanhouden. "De Braziliaanse overheid heeft de dieselprijzen inmiddels verlaagd om de sector tegemoet te komen", zegt ING-marktanalist Warren Patterson. "De impact op de soja- en suikerindustrie is naar verwachting van korte duur."
De grote exporteurs, zoals het Chinese Cofco, beschikken niet meer over voldoende voorraden soja om te kunnen exporteren. Andere bedrijven hebben soms nog wel voldoende voorraden, maar in alle gevallen is het tempo teruggeschroefd. Dat bevestigen ook medewerkers van Archer-Daniels-Midland.
Voordeel voor VS
De stakingen konden niet op een slechter moment komen. Door de spanningen tussen China en de Verenigde Staten (VS) was Brazilië de reddende engel. Dit gaf de export een boost, met recordhoge prijzen tot gevolg. Aangezien het niet langer mogelijk is om grote volumes uit te voeren, vrezen handelaren dat de Chinezen (nu de storm met de VS wat is geluwd) meer soja in Amerika inkopen. De Chinese overheid heeft staatsbedrijven daartoe reeds toestemming verleend.
Ondanks het bullish nieuws voor de sojamarkt staat de CBoT-termijnmarkt onder druk. De sojagewassen staan er prima op en het zaaien ligt op schema. Het is wel nieuws dat de regering van Trump toch werkt aan importtarieven tegen China en dat zorgt voor hernieuwde onzekerheid bij beurshandelaren. Dinsdag 29 mei, de eerste handelsdag van de week, vond daarom een grootschalige sell-off plaats van alle commodities.
(Tekst gaat verder onder de grafiek)De notering van soja op de CBoT moest op de eerste handelsdag $4 per ton inleveren.
Naast de grootste soja-industrie ter wereld, beschikt Brazilië ook over de grootste suikerindustrie. De meeste fabrieken staan stil door een gebrek aan brandstof. De werkvoorraden zijn inmiddels wel grotendeels weggewerkt. Biosev, de op 1 na grootste suikerproducent in het land, heeft inmiddels 2 fabrieken gesloten. Landelijk zijn 220 fabrieken gesloten. Houden de stakingen aan, dan volgen er deze week nog eens 120, zo laat de branchevereniging van suikerproducenten weten.
Impact suikerindustrie
Volgens analistenbureau FC Stone komt de verwerking in de tweede helft van mei 11 miljoen ton lager uit als gevolg van de stakingen. Het zorgde voor een kleine opleving op de termijnmarkt voor suiker in New York. De grootste stijging dit jaar. Inmiddels noteert ook de LIFFE in Londen weer lagere cijfers. De uiteindelijke impact wordt niet als groot ingeschat.
De stakingen bevriezen de volledige Braziliaanse economie. Ook de vleessector wordt zwaar getroffen. Exporteurs beroepen inmiddels op ‘force majeure’. Een clausule in de leveringscontracten, waarin wordt beroept op overmacht. Schepen liggen namelijk ongevuld in de haven. Sinds 21 mei is geen nieuwe soja meer aangevoerd in de haven van Santos. Dit is de grootste exporthaven in Latijns-Amerika.