Shutterstock

Achtergrond Oorlog

Klantenstop voerbedrijven niet meer ondenkbaar

11 Maart 2022 - Wouter Baan

In normale tijden rollen voerbedrijven nog net niet de rode loper uit voor een veehouder die klant wil worden, maar dat is nu wel anders. Het grondstoftekort, dat door de oorlog nog nijpender is geworden, doet bedrijven beseffen dat leveringen op het spel staan. Daarom wordt de boot afgehouden. Sommige bedrijven hanteren al een klantenstop, anderen benoemen dat tussen neus en lippen door.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De granenprijzen zijn door de oorlog in Oekraïne geëxplodeerd. De tarweprijs is opgeklommen tot een ongekend prijsniveau boven de €400 per ton. Toen de Matif eind vorig jaar een nieuw record vestigde kort boven de €300 was dat al wereldnieuws in de agrarische sector. De torenhoge prijzen staan symbool voor de beperkte beschikbaarheid van tarwe, maïs en gerst, wat veruit de belangrijkste voergrondstoffen zijn. Voor veevoerbedrijven zijn het uitdagende tijden om met flinterdunne voorraden toch de brok te kunnen persen en uitleveren.

Vooral Vlog-voer problematisch 
Het grondstoftekort is overigens al veel langer een issue. De wereldwijde logistiek is vorig jaar als gevolg van corona zwaar ontregeld geraakt en daarmee ook de granenlogistiek. Vorig jaar oktober luidden diverse bedrijven al de noodklok. Volgens grondstoffenhandelaar Cefetra uit Rotterdam was het toen 'code oranje' qua schaarste. Met de oorlog in Oekraïne als extra verstorende factor is 'code rood' nu niet zacht uitgedrukt. Vooral de aanvoer van granen voor VLOG-voer is problematisch, omdat veel non-GMO granen uit Oekraïne komen en die levering nu stilligt.

Nevedi-voorman Henk Flipsen schreef deze week een pleidooi aan de politiek om in actie te komen door de invoer vanuit Zuid-Amerika te versoepelen. Flipsen vindt de ontstane situatie 'niet zorgelijk, maar zeer zorgelijk'. Ook veevoerbedirjven communiceren actief over de nijpende situatie. Op Melkvee.nl laat Fransen Gerrits BV weten op dit moment een klantenstop te hanteren, om de levering aan bestaande klanten te kunnen blijven garanderen. Het familiebedrijf spreekt daarmee heldere taal dat bovendien de nodige moed vereist. Andere veevoerbedrijven geven wolligere statements af, maar met min of meer dezelfde strekking. Daarmee proberen ze waarschijnlijk te voorkomen dat er paniek uitbreekt, wat hamstergedrag stimuleert en de problemen nóg nijpender maakt. 

ForFamers legt voorverkoop stil
ForFarmers geeft aan de komende maanden geen grote problemen te verwachten met de levering. Wel is het bedrijf gestopt met de voorverkoop. Ook geeft het beursgenoteerde veevoerconcern een disclaimer af dat trouwe klanten voorrang krijgen wanneer er problemen zouden optreden. Door de onrust is ForFarmers op de beurs overigens genadeloos afgestraft. De koers is de afgelopen dagen weggezakt tot een nieuw dieptepunt vlak boven €3 per aandeel, dit ondanks de steun van het eigen inkoopprogramma.

De Heus en Agrifirm zeggen de situatie nauwlettend te volgen, maar zijn verder terughoudend om man en paard te benoemen wanneer er leveringstekorten zouden opspelen. ABZ Diervoeding roept haar klanten op om niet te hamsteren maar een normaal bestelpatroon te hanteren. De grondstoffenaanvoer bij de fabrieken zijn op orde, zo claimt het bedrijf. Gebroeders Fuite vindt het lastig om het woord 'klantenstop' in de mond te nemen, maar zegt dat het hier feitelijk wel op neerkomt. Voor klanten die shoppen, is op dit moment geen ruimte. 

Ook leveranciers van bijproducten laten weten dat een klantenstop in deze tijden niet onwaarschijnlijk is.

Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden