FrieslandCampina

Analyse Granen & Grondstof

Transport de bottleneck op de granenmarkt

25 November 2022 - Jurphaas Lugtenburg

De graanmarkt maakt opvallende bewegingen. De Matif leverde wat in, terwijl op dezelfde dag bekend werd dat de uitvoer van graan uit Oekraïne hapert na het verlengen van de graandeal. Ook in Zuid-Amerika loopt de export niet volgens het boekje.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De tarwenotering op de Matif deed gisteren voor de tweede dag op rij een stapje terug. Het decembercontract sloot €6 lager op €321,25 per ton. Het maart 2023-contract sloot gisteren €315 per ton. Het gat tussen het decembercontract dat er bijna uitloopt en het eerst volgende contract is daarmee beperkt. De CBoT was afgelopen handelsdag gesloten vanwege Thanksgiving Day.

De verlenging van de graandeal heeft de export van granen uit Oekraïne geen extra stimulans gegeven. Sterker nog, de export is teruggelopen in vergelijking met de oude overeenkomst. Volgens de gegevens van de VN zijn er na 19 november (de ingangsdatum van de nieuwe deal) niet meer dan vijf schepen per dag vertrokken. Het vertrouwen in de graandeal liep eerder al een deuk op door het opzeggen van de steun door Rusland en het daarna toch wel weer meewerken. Reders en verzekeraars waren daardoor voorzichtig nieuwe schepen de Zwarte Zee op te sturen. Dat speelt zeker een rol bij de tegenvallende export uit Oekraïne. Een andere factor is de lange wachttijd voor de controle van de schepen. Volgens de deal moeten alle in- en uitgaande schepen gecontroleerd worden. Het JCC dat belast is met deze controles meldde woensdag dat er 112 schepen in de wateren bij Istanbul liggen te wachten op inspectie. Sommige liggen nu al meer dan een maand voor anker. De snelheid rondom de controles kan worden opgevoerd, maar Rusland ligt hier dwars volgens Oekraïne.

Protesten
Ook in Brazilië is transport een punt van aandacht. Sommige aanhangers van president Bolsonaro leggen zich niet neer bij zijn verlies van de verkiezingen van enkele weken geleden. Demonstranten hebben onder andere wegen geblokkeerd en zorgen voor rellen in de voor de landbouw belangrijke staat Mato Grosso. Transprotbedrijven zijn daarom huiverig vrachtwagens de weg op te sturen. Volgens de belangengroep van graanhandelaren en verwerkers Abiove, waarin onder andere Bunge en Cargill vertegenwoordigd zijn, is de prijs voor het wegtransport met circa 20% gestegen, zo meldt persbureau Reuters. Het duurdere transport knaagt bij de afnemers aan de marges juist in de tijd de boeren de tweede oogst (teelt na soja) maïs verkopen.

In Argentinië maken boeren zich druk of ze wel wat te verkopen hebben. De graanbeurs van Buenos Aires maakte gisteren bekend dat nog maar 19,4% van het geplande areaal soja is gezaaid. Vorig jaar lag dat percentage op 39,4%. "Er zit te weinig vocht in de bodem en voor de korte termijn wordt ook geen regen voorspeld. Dat hindert de voortgang van de zaaimachines", schrijft de beurs in het commentaar. Het maïs zaaien loopt iets minder ver achter op vorige seizoen. 23,8% van het geplande areaal zit in de grond. Vorig seizoen was dat rond deze tijd 30%.

Bekijk hier het overzicht van de graanprijzen en de technische analyse.

Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden