Wij gebruiken cookies
Wij maken gebruik van cookies en andere tracking-technologieën om uw surfervaring op onze website te verbeteren, om gepersonaliseerde inhoud en advertenties te tonen, om ons websiteverkeer te analyseren en om te begrijpen waar onze bezoekers vandaan komen.
De zogenaamde PZ-heffing voor melkveehouders gaat dalen van 7 cent naar 5 cent per 100 kg melk. Dit werd besloten op de jaarvergadering van het Productschap Zuivel (PZ). Het direct stopzetten van de heffing was te abrupt geweest.
De daling van de heffing houdt concreet in dat het bedrag wat een melkveehouder afdraagt aan het schap daalt naar 325 euro per jaar bij een quotum van 650.000 kg melk. Voor de zuivelindustrie verandert er niets en blijft de heffing stabiel op 4 cent. De totale heffing over 2013 komt daarmee uit op 9 cent.
Van het geld wat een melkveehouder afdraagt gaat veruit het grootste deel naar praktijkonderzoek in de melkveehouderij. Het overige geld gaat naar projecten rondom diergezondheid- waaronder de mastitismonitor en droogstand in beweging- en monitoring van diergezondheid. Het diergezondheidsfonds staat hier weer los van en wordt gevoed door de reserves van het schap.
Het grootste deel van de inkomsten van het PZ was over 2012 afkomstig uit de heffingen die in totaal 13,1 miljoen euro opleverde. Daarnaast ontving de instantie 4,4 miljoen euro voor medebewind. Bij de uitgaven waren het diergezondheid en voedselveiligheid die met een prijskaartje van 7,9 miljoen euro het grootste deel van het budget opslokte. Onderzoek en innovatie koste de sector 4,1 miljoen euro en markt en maatschappij 2,8 miljoen euro.
Dat er ondanks de aankondiging dat de productschappen gaan verdwijnen toch nog een heffing betaald moet worden houdt waarschijnlijk verband met de lopende projecten. "Anders was het wellicht te abrupt afgelopen." Daarom is er gekozen voor een heffing met een aanzienlijke verlaging.
Over hoe het moet als de schappen er straks niet meer zijn is verder nog niets bekend. Wel laat het PZ weten dat een nieuwe heffing vanuit welke hoek dan ook onwaarschijnlijk lijkt, omdat daarmee het argument om de schappen af te schaffen teniet gedaan wordt. Die was dat het werk te kostbaar is en de consument daar de dupe van wordt. Iets wat doormiddel van welke heffing dan ook weer het geval is.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.