Ongeveer de helft van de Duitse boeren die over 2012 in een nieuwe melkstal investeerde gaven de voorkeur aan een melkrobot. Een derde koos voor een visgraat melkstal, zo meldt Agrarheute.
Ongeveer 30 procent van de melkveehouders in Duitsland die richting het einde van 2011 van plan waren om in een nieuwe melkstal te investeren hebben die investeringen over het afgelopen jaar gerealiseerd. Hierbij heeft 43 procent van de boeren gekozen voor een melkrobot, waarbij de meeste van het merk Lely waren.
Dat blijkt uit een actuele veescanner van Agridirect. Bij de aanschaf van nieuwe melkapparatuur kozen de meeste Duitse melkveehouders voor het melk DeLaval. Met 30 procent blijft het Zweedse merk de concurrent een stap voor. Het Nederlandse merk Lely loopt echter bij de concurrentiestrijd voor robots een stap voor.
In 2011 wilde 1.400 melkveehouders nieuwe melkapparatuur aanschaffen. Tegen het einde van 2012 werd opnieuw aan 1.000 melkveehouders gevraagd of ze de plannen daadwerkelijk uitgevoerd hadden. Ongeveer de helft van de melkveehouders die de investering nog niet gerealiseerd hebben is van plan de investering alsnog te realiseren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.