Voor de derde keer in een maand tijd kan Dairy Trading Online (DTO) een nieuw contract naar buiten brengen. Dit laatste contract met een looptijd van een jaar vertegenwoordigt een waarde van 33 euro. Een plus van 1,50 euro ten opzichte van het eerste contract. Wat zijn de achtergronden?
Trienke Elshof, projectmanager bij DTO, laat in interview met Boerenbusiness weten blij te zijn met het nieuwe contract. 'Ik denk dat dit een marktconforme prijs is.' Het contract gaat in op 1 maart en heeft een looptijd van een jaar.
Is het een verhoging ten opzichte van de vorige twee contracten met een waarde van 31,50 euro en 32 euro? 'Nee dat is niet het geval. Bij DTO werken we met aan de ene kant partijen die melk zoeken en andere kant melkveehouders die een gedeelte van de melk tegen een vaste prijs weg willen zetten. Bij alle contracten zijn andere partijen betrokken en soms meerdere partijen bij een contract. Je kunt dit dus niet zien als een verhoging.'
Elshof maakt duidelijk dat de huidige ontwikkelingen bij DTO schetsen hoe onrustig de markt is. 'Wij zijn constant in onderhandeling met partijen en volgen daarmee de markt.' De sterk opgelopen prijzen hebben aan de ene kant te maken met de verhalen over droogte in Nieuw-Zeeland en aan de andere kant met de productiedaling in diverse Europese landen. Daar bovenop komt de grote onzekerheid over wat er gaat gebeuren wanneer het laatste quotumjaar afgelopen is.
Het ziet er naar uit dat melkveehouders hiermee een voorproefje op de vrije markt krijgen. 'Nu er geen lease- of koopmelk meer is proberen melkveehouders toch op een manier een bodem te leggen. Dat kan door een gedeelte van de melk tegen een vaste prijs weg te zetten.' Het gaat dan om een prijs boven kostprijs en die is voor elk bedrijf anders.
Elshof benadrukt dat het Melkprijs Garantiecertificaat (MPGC) niet bedoeld is om winst te maken, maar om melkveehouders een stukje zekerheid te geven.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.