Investeer in weidevogels

Zuivelmerk Weide Weelde doet oproep aan consument

7 Juni 2016 - Redactie Boerenbusiness - 4 reacties

De melkveehouderscoöperatie Noorderlandmelk heeft samen met de Vogelbescherming, Boerengilde en Katshaar Zuivel een zuivelmerk gelanceerd: Weide Weelde. Consumenten die de zuivelproducten van dit merk kopen, dragen bij aan het welzijn van de weidevogel en de ontwikkeling van het landschap.

Aan het initiatief nemen twaalf melkveebedrijven deel die zowel lid zijn van Noorderlandmelk als van Boerengilde, die vereniging die een rendabele melkveehouderij nastreeft met oog voor mens, dier en natuur. Van elk verkochte verpakking van een zuivelproduct van Weide Weelde gaat straks twee cent in een Weidevogelfonds. De zuivelproducten worden gemaakt bij Katshaar Zuivel in Coevorden, een onderdeel van A-Ware Food Group waar Noorderlandmelk ook de melk aan levert. 

Uit dit fonds worden de inspanningen van de betrokken melkveehouders gefinancierd voor het bevorderen van het weidevogelbeheer en het ontwikkelingen van het landschap. 'Denk hierbij aan het later maaien van het gras, het laten groeien van kruidenrijke mengsels, het creëren van diervriendelijke oevers, enzovoort', licht Adrian Langereis, vice-voorzitter van Noorderlandmelk en projectleider van Boerengilde toe.

Het streven is dat elk melkveehouder circa tien procent van zijn areaal weidevogelvriendelijk inricht. Over vijf jaar moet dit 20 procent van het grasland op het melkveebedrijf zijn. 'Dat lijkt wellicht weinig, maar het betekent voor de betrokken melkveehouders een stevige inspanning om dit te realiseren.'

De betrokken melkveehouders ontvangen van Noorderlandmelk een euro per 100 kg extra voor de Weide Weeldemelk. In combinatie met de standaard weidemelkpremie van een euro en een toeslag voor duurzaam produceren van minimaal 0,7 euro vangt een melkveebedrijf zo'n 2,70 euro per 100 kg extra voor het weidevogelbeheer, zo rekent Langereis uit. 'Weide Weelde is binnen Noorderlandmelk een breed gedragen concept, waarmee wij aan differentiatie van de melkstroom doen.' 

Als zij echt wil dat het landschap en weidevogel behouden blijft, kan de consument daar nu aan meedoen

Weide Weelde is dinsdag door een vertegenwoordiger van Jumbo onthuld op het melkveebedrijf van Sjirk Reijenga in het Friedse Idzega. In de supermarktketen komen de producten onder het nieuwe merk voor het eerst in de schappen te liggen. Het gaat hierbij in eerste instantie om dagverse melk, karnemelk, magere yoghurt en twee soorten vruchtenyoghurts. 'Jumbo is de eerste supermarkt, maar daarna is Weide Weelde ook in andere supermarkten te vinden als Deen, Poiesz en Plus', aldus Langereis.

Met het project willen de initiatiefnemers de consument bewegen in hun aankoopgedrag bewust te kiezen voor een investering in de weidevogel en het landschap. En dat terwijl de stelregel toch is dat de burger het beste voor heeft met weidevogels, maar de consument vooral op de laagste prijs let. Dat kenmerkende gedrag wil Weide Weelde doorbreken, stelt Langereis. 'We doen een appél op de consument. Als zij echt wil dat het Nederlands landschap en de weidevogel behouden blijft, kan de consument daar nu actief aan meedoen. Alleen samen komen we tot een rijke weide. Daarbij zijn onze zuivelproducten door de verkorte keten niet duurder dan andere A-merken.'

Daarbij gaat de Vogelbescherming actief bij haar kleine 150.000 leden de boer op om de weidevogelmelk te promoten. Op de vraag of deze leden niet aan hun stand zijn verplicht om Weide Weelde te gaan aanschaffen, reageert Langereis met een volmondig 'dat vind ik wel.' Ook het Boerengilde gaat het nieuwe zuivelmerk actief aan de man brengen. 'Als twaalf melkveehouders zijn wij zichtbaar en herkenbaar voor de consument. Wij willen de afstand zo klein mogelijk houden.'

Ook zijn er plannen voor een vogeluitkijktoren op één van de melkveebedriven. Een investering die kan worden betaald uit het Weidevogelfonds. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
4 reacties
Willy 7 Juni 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10870083/Zuivelmerk-Weide-Weelde-doet-oproep-aan-consument]Zuivelmerk Weide Weelde doet oproep aan consument[/url]
Heel goed idee ! Ik hoop dat de zo de melk meer waarde op brengt, al is het maar een paar euro centen.
Rienstra 13 Juni 2016
Prachtig idee maar vandaag 13 juni nog steeds niet aanwezig bij Jumbo Joure.
Frigge 5 September 2016
De melk smaakt lekkerder en de boer mag er best wat meer aan verdienen.
john 5 September 2016
tja als dit niet verkoopt blijkt wel weer wat de maatschappij wil.. veel succes gewenst!! Ben zelf ook van mening dat de sleutel naar een goede toekomst zit in productdifferentiatie. alleen de keten na ons heeft er belang bij dat wij uniformproduceren want dan is iedereen uitwisselbaar en kunnen ze voor de laagste prijs gaan met behoud van kwaliteit. Als er veel verschil zit tussen de producten hebben ze een grotere uitdaging en is behoud van de producenten een groot belang.
H van den berg 24 September 2016
Wij doen onze boodschappen in Gorredijk. Bij poiesz en Jumbo is de melk en de yoghurt bijna niet te koop. Lege schappen. Hoe kan dit?
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Interview Jan Anker

Groeiend A-ware houdt deur open, ook over grens

Nieuws Melk

Emlichheim switcht van A-ware naar Vreugdenhil

Achtergrond melk

Transfermarkt 2023 tekent einde bijzondere periode

Nieuws melk

A-ware en Interfood van start in Estland

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden