Het blijft een uitdaging om alle nieuwe ontwikkelingen in de melkveehouderij bij te houden. Parallel daaraan is het lastig om in te schatten hoe de afzonderlijke bedrijven presteren. Gemiddeld laat de Countus Melkvee Index echter weer een positief beeld zien en zit er zelfs nog een klein hoogtepuntje aan te komen.
De Countus Melkvee Index is in samenwerking met DCA samengesteld en laat een verdere stijging zien. Het zag er even naar uit dat halverwege april het onderste uit de kan gehaald was, maar een aantal onverwachte wendingen slagen er in om het resultaat toch weer te verbeteren. In week 17 tikt het rendement alweer een niveau aan van 125,80 punten.
Zoeken naar een goed huwelijk
Dat er meer in zit, blijkt wel uit de prognose. Die pakt door tot een niveau van ongeveer 129 punten tussen week 20 en 23. Daarna zakt de Index terug onder invloed van lagere prijzen voor het melkvet. Het is dan ook het vetcomponent dat de melkprijs blijft ondersteunen. De stemming in het eiwit blijft matig. Zonder een goed huwelijk tussen deze 2 componenten blijft het lastig voor de melkprijs om betere prestaties weg te zetten.
Uiteraard speelt niet alleen de melkprijs een rol. Ook de prijzen voor slacht- en worstkoeien maken een ferme comeback. Dat helpt nu de GVE-regeling nog steeds melkveehouders dwingt om vee van de hand te doen. Ook exportvaarzen sorteren hogere prijzen. Tot 28 april kon er in grote mate gestuurd worden op een optimale melkaanvoer. Door het jongveegetal wordt die situatie nu anders. Het is niet meer een GVE-regeling, maar een melkkoeienregeling. Het legt direct een hindernis voor de export van drachtige vaarzen.
Strategieën aanpassen
Door de wijzigingen en de kans dat de regels nog een keer veranderen, onder het mom van de Regeling fosfaatreductie 2017, zit er niets anders op dan om de strategieën aan te passen. De Countus Melkvee Index geeft in ieder geval aan dat er genoeg ruimte is om voor te sorteren op de rechten die per 1 januari 2018 ingevoerd gaan worden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.