Goedkeuring van de Eerste Kamer voor het stelsel van fosfaatrechten maakt dat het tijd wordt om de fiscale aspecten onder de loep te nemen. Iets wat wordt gedaan in de werkgroep "Fiscale aspecten fosfaatregeling melkveehouderij". Een vraag die aan bod kwam, was of het afschrijven van de rechten mogelijk is?
Het Platform Landbouw, een overlegorgaan tussen de Belastingdienst en LTO Nederland, is de aanjager van de werkgroep. Daarin zijn het ministerie van Financiën, Economische Zaken, LTO en VLB (Vereniging van accountants en belastingadviesbureaus) vertegenwoordigd. Na de eerste bijeenkomst blijkt dat er over sommige onderwerpen al wel overeenstemming is (consensus), maar dat er nog evenveel vragen onbeantwoord blijven (in behandeling).
Beoordeling van de rechten
Vragen waar wel een eenduidig antwoord op gegeven kon worden, gingen bijvoorbeeld over de beoordeling van de rechten. Net zoals bij de varkensrechten wordt het gezien als een bedrijfsmiddel. Ook kwam de vraag wanneer er belasting geheven moet worden over de vergoeding voor vrijwillig reduceren van melk over 2016/2017 aan bod.
Waar de partijen het ook over eens zijn, is dat er over de verkoop van fosfaatrechten eenmalig geen btw hoeft worden afgedragen. Ondertussen neemt FrieslandCampina de btw over de vergoeding voor het niet leveren van melk aan 2016 voor zijn rekening.
De vergoeding vanuit de EU valt daarbij ook buiten de omzetbelasting. Dit gaat eveneens gebeuren voor de subsidiestoppers en de liquiditeitsvergoeding. Die laatste vergoeding leverde ook vragen op over hoe er moet worden omgegaan met een mogelijk verlies, omdat de rechten bijvoorbeeld minder dan 1.200 euro opbrengen.
Waarover geen consensus?
Toch kan nog niet op alle vragen een antwoord worden gegeven. Zo blijkt er geen overeenstemming te zijn over de vraag of de rechten kunnen worden afgeschreven. LTO en VLB zijn hierover van mening dat dit mogelijk moet worden. Dit onder het mom van het matchingprincipe. Aangezien Van Dam, demissionair staatssecretaris van Landbouw, nog over dit onderwerp gaat praten, wordt eerst de uitkomst van dit overleg afgewacht.
Een andere interessante vraag die voorbijkomt, is hoe het bedrag nu genoemd moet worden. Het gaat hierbij om het bedrag dat melkverwerkers inhouden wanneer zij het GVE-doel niet halen. Is het een heffing of is het een boete? Ook daarop kon geen duidelijk antwoord gegeven worden.
De Regeling fosfaat levert nog meer vragen op. Is de subsidie voor stoppers een vergoeding voor het afstoten van een bedrijfsmiddel of een vergoeding voor het derven van inkomsten? Tegelijkertijd zijn er ook fiscale knelpunten wanneer er naast een melkveetak nog iets anders op het bedrijf plaatsvindt, zoals akkerbouw. Wordt de melkveetak gestaakt, dan levert het problemen op. Dit omdat de eis is dat het hele bedrijf gestaakt wordt.
Een ander boeiend onderwerp, dat opduikt op het erf van de stoppers, is: 'Wat doet de waarde van de bedrijfsgebouwen? Worden die afgewaardeerd naar een lagere waarde of restwaarde?' Opnieuw is er nog geen antwoord.
Nog veel te doen
Het blijkt dat er toch nog een aantal belangrijke onderwerpen onbeantwoord blijven. Vooral op het gebeid van stoppers. Tegelijkertijd zijn er nog vragen over de bedrijfsoverdracht in behandeling.
Bekijk alle besproken vragen over fosfaatrechten en belasting.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.