LTO Melkveehouderij heeft voor het eerst de leden melkveehouders een basis laten maken voor een nieuwe strategische agenda. In 177 dagen werd deze door 24 leden samengesteld. Kringlopen sluiten, de diversiteit van de sector benutten en de klimaatdoelen behalen, zijn de belangrijkste boodschappen. Ook ligt er een voorstel voor een communicatiehuis.
Sinds de afschaffing van het melkquotum kreeg de melkveehouderij met de ene na de andere ingreep te maken; met het doel om de derogatie veilig te stellen. Het betekende voor belangenbehartiger LTO dat alle zeilen bijgezet moesten worden en nog steeds is niet alles in kannen en kruiken.
Nieuwe strategische agenda
Toch begint er ondertussen zicht te komen op een rustiger tijdperk. Daarmee komt er ook meer ruimte om na te denken over een nieuwe strategische agenda. LTO Melkveehouderij besloot om daarvoor een beroep te doen op de inbreng van de leden. De afgelopen 117 dagen onderzochten 24 melkveehouders wat de sector wil en wat zij nodig heeft, maar ook keken zij naar de behoeften van de leden van LTO.
Hiermee wordt opnieuw een stap gezet om de grote verschillen binnen de sector, welke de laatste 2 jaar uitvergroot zijn, te overbruggen. Zo is 1 van de doelen het sluiten van de kringloop, waarbij de sector positief gebruikmaakt van de kracht van haar diversiteit. Daarbij wil de melkveehouderij ook van meerwaarde zijn voor de samenleving, een gezonde bodem creëren en de doelden voor het klimaatbeleid halen. De rol van LTO is om dit onder de aandacht en onder het publiek te brengen. Zij moet daarnaast de communicatie naar buiten doen.
Sterke band met de leden
Een andere taak voor LTO is om een sterke band op te bouwen. "LTO moet staan voor onze toekomst", aldus de leden. Daarnaast vragen zij aan LTO om een onderzoek te faciliteren en kennis te bundelen. Hierbij wordt het voorstel gedaan voor een communicatiehuis.
De komende weken gaat LTO, onder leiding van Wil Meulenbroeks, het land door om gesprekken te voeren met de leden. In het voorjaar van 2018 hoopt zij de agenda klaar te hebben.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10876584/melkveehouders-stellen-strategie-lto-samen][/url]