Koepon en CRI maken bekend te willen fuseren. Nu al behoren beide partijen tot de grotere organisaties binnen de koeiengenetica. Door de fusie ontstaat een van de grootste fokkerijorganisaties en dat is nodig, want de kosten lopen rap op.
Genex, een onderdeel van Cooperative Resource International (CRI), kent een omvang van ongeveer 12 miljoen rietjes. Cees Hartmans, CEO van Koepon, geeft aan dat CRI in de Verenigde Staten (VS) groter is dan Koepon, maar dat Koepon wereldwijd groter is dan CRI. Ter vergelijking verkoopt het Amerikaanse World Wide Sires, voorheen Accelerated Genetics en Select Sires, 19 miljoen rietjes.
Consolidatie zet door
Het speelveld in de genetica voor koeien ziet er globaal gezien zo uit: Select Sires, Genus/ABS, Alta Genetics, CRI, CRV uit Nederland en Semex. De fusie tussen Select Sires en Accelerated Genetics in de VS is nog niet achter de rug of Koepon Holding (eigenaar van Alta Genetics) en CRI maken bekend te gaan fuseren. "Nu al bevindt 30% tot 40% van onze markt zich in de VS." Het is een van de redenen dat Koepon koos voor een fusie met een partner in de VS. Tegelijkertijd is dit ook de bakermat voor vrijwel alle grote en invloedrijke fokkerijorganisaties in de wereld.
"Met de fusie ontstaan synergievoordelen, waarbij gedacht kan worden aan de werkzaamheden op het gebied van fokkerij, BackOffice en ICT", zegt Hartmans. "Maar de eigen merken blijven bestaan." Hartmans licht het toe. "Alta staat bekend als een agressieve, professionele particuliere marketingmachine. Dit kan nooit een coöperatie zijn. En omgekeerd kan CRI nooit een particuliere aanpak kiezen. Zij zijn een sterke coöperatie en die band met de leden moeten we koesteren en waar nodig versterken."
Het verschil tussen CRI en Alta is dat Alta onder Koepon een private organisatie is, waar CRI een coöperatie is. "In het nieuwe bedrijf wordt de coöperatie aandeelhouder en krijgen de leden dividend." Het betekent ook dat er een nieuwe bedrijfsstructuur opgezet moet worden. Dat het kan werken, is onder meer bij het Nederlandse HZPC gebleken. Een pluspunt voor de fusie is ook dat de bedrijfsculturen goed op elkaar aansluiten. "Zowel de familie Pon als boeren en achterban spreken dezelfde taal."
De volgende stap om de voorgenomen fusie tot stand te brengen, is een boekenonderzoek. Als daar geen vreemde zaken uit naar voren komen, gaan beide bedrijven stemmen over het plan. "Voor het midden van 2018 hopen we de fusie rond te hebben", zegt Hartmans.
Wat levert het de Nederlandse melkveehouder op?
"De fusie maakt ons sterker", antwoordt Hartmans op de vraag wat het de Nederlandse melkveehouder oplevert. "Het biedt continuïteit en geeft ons de kans om te blijven investeren in de fokkerij, om zodoende bij de top te blijven op het gebied van genetische ontwikkeling."
"Ook hebben zowel Koepon als CRI geïnvesteerd in trainingen. Het gaat om trainingen aan de eigen mensen, maar ook aan farm managers of dairy managers. Daar kunnen de Nederlandse melkveehouders van profiteren. Die worden na het afschaffen van de melkquotering en de discussie over fosfaat, uitgedaagd door een toenemende volatiliteit in de melkprijs. Men moet op het scherp van de snede boeren om te kunnen overleven. Reproductie is daarin heel belangrijk, maar ook de kalveropfok is belangrijk. Dit laatste bepaalt mede de hoeveelheid melk in de toekomst." Geeft Hartmans als voorbeelden van waar de mensen Koepon en CRI getraind worden en meerwaarde aan de Nederlandse melkveehouders kunnen geven.
Wat stuurt de fokkerij?
De huidige ontwikkelingen maken dat het er alle schijn van heeft dat melkveehouders meer op liters gaan sturen. Dit is echter niet waar Alta voor staat. "Wij willen koeien die elk jaar drachtig worden en jaren meegaan. Het belang om dat goed te doen is groot en dan heb je al snel de meest efficiënte veestapel. En daarvoor heb je gezonde koeien nodig, die goed in hun vel zitten."
Hartmans geeft aan dat je meer en meer van grote zuivelondernemingen hoort dat gezonde, goed gemanagede en hoogproductieve koeien beter voor het milieu zijn. Simpel omdat er minder koeien nodig zijn om hetzelfde volume aan melk te produceren, wat het milieu minder belast. "Goede reproductie, dus het weer snel drachtig maken van een koe na het afkalven staat symbool voor een fitte koe en een goede melkproductie."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.