Vion heeft de software van het online handelsplatform Cowlinq overgenomen. Onder de naam Cowtrade zet het vleesconcern dit instrument vanaf komende zomer in om koeien aan te kopen.
Vion bevestigt dat het vleesconcern de module van Cowlinq overneemt en op het moment bezig is om Cowtrade op te starten. Omdat dit nieuwe handelsplatform nog in de ontwikkelingsfase zit, wil het bedrijf er verder geen mededelingen over doen.
Stilte rondom Cowlinq
Cowlinq ging in mei 2015 officieel van start, toen als alternatief voor de traditionele veehandel. Tegen 2% bemiddelingskosten en respectievelijk €7,50 en €25 transportkosten per kalf en koe werd de verkoop, het transport, de VKI-meldingen en het afmelden van koeien geregeld. Klanten registreerden zich, waarna de stallijst werd ingeladen. Gegevens over aan- en verkoop zoals stamboekgegevens, I&R en de gezondheidsstatus van de dieren waren direct inzichtelijk. Mede dankzij financiële steun van de NOM (de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij) zette Cowlinq de zaak professioneel op en wist het binnen 1 jaar ruim 700 veehouders aan zich te binden.
Echter, na een jaar nam de kritiek toe. Onder druk van de traditionele veehandel wilden niet alle slachterijen koeien via Cowlinq afnemen. Vion en Waddenvlees (van Henk Visser in Dokkum), die volledig samenwerken in de binnenkort te openen nieuwe slachterij in Leeuwarden, bleven wel afnemer.
Begin 2017 kwam Cowlinq opnieuw in opspraak. Dit door vermeende fouten in slachtbrieven. De kilo’s op de slachtbrieven die Cowlinq uitgaf, kwamen niet overeen met de kilo’s op slachtbrieven van Tonniës, aangaande exact dezelfde dieren. Echte opheldering is nooit gekomen over deze zaak, maar rond het handelsplatform werd het stil. De website van Cowlinq is ook niet meer in de lucht.
Minder arbeid
Het online handelen in (slacht)vee spreekt niet alle veehouders aan, maar veel waren wel positief over de transparante en vlotte manier van werken. Bovendien scheelt het arbeid, omdat er minder handelaren nodig zijn. Hoogstwaarschijnlijk is dat ook voor Vion en Waddenvlees een belangrijke reden om het handelsplatform nieuw leven in te blazen. Vion wil in de nieuwe slachterij in Leeuwarden wekelijks 2.500 runderen slachten en kan het instrument goed gebruiken om voldoende aanbod te genereren.
Veehandel reageert laconiek
CowTrade fungeert voor Vion als een extra instrument; naast de aanvoer via veehandelaren. Dat is ook de inschatting van Andries Kingma, veehandelaar en voorzitter van de veemarkt Leeuwarden. Kingma ziet deze stap van Vion niet als een bedreiging, maar als een logisch instrument voor zo’n groot vleesconcern.
Daarbij benadrukt Kingma dat hij de strategie van het vleesconcern niet kent en niet wil beïnvloeden. "Mijn inschatting is dat Vion (via zo’n instrument) wekelijks nooit voldoende koeien, onderverdeeld in de gewenste vleesklassen, krijgt aangevoerd. Als veehandel vrezen wij dit initiatief niet. Het is niet veel anders dan voorheen. Toen liet de coöperatieve slachterij ook eigen mensen een deel van de benodigde koeien opkopen. Nu doen ze dat binnenkort wellicht via een online platform, maar het principe is hetzelfde."
Uit het veld komen echter ook andere geluiden. Daaruit wordt duidelijk dat veel veehandelaren dubbele gevoelens hebben over de stap van Vion. Cowlinq werd als een concurrent gezien. Het feit dat zo'n grote slachterij de module nu zelf voortzet, doet het bij veel veehandelaren niet goed. Hoe het online aankopen door Vion concreet gaat werken, weten ook zij vanaf komende zomer. Vion verwacht het programma dan klaar te hebben en in te kunnen zetten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10877164/vion-gaat-online-runderen-aankopen][/url]