Zo hoopt Fonterra

Dagverse melk moet China gaan veroveren

18 Januari 2018 - Sarah Burgers

Fonterra is in China begonnen met de verkoop van dagverse melk. Dit doet de zuivelaar niet alleen, maar samen met supermarktketen Hema Fresh, een onderdeel van e-commerce gigant Alibaba.

De nieuwe 'Daily Fresh'-melk wordt in 14 winkels in China verkocht. Het product is vers, omdat de melk dagelijks van de boerderij van Fonterra komt (gevestigd in de Chinese provincie Hebei). Het product wordt elke nacht aangevuld, zodat er alleen dagverse melk in de winkels ligt. Half januari gaat het om 3 ton per dag, maar er zijn al plannen om dit op te schalen. Fonterra wil namelijk zo snel mogelijk verder uitbreiden in China.

Alleen Fonterra biedt lokale melk

Vraag naar kwaliteit
Christina Zhu, president van Fonterra in China, zegt dat het nieuwe product bijdraagt aan de groeiende vraag naar verse producten van hogere kwaliteit. "Consumenten in China zijn steeds veeleisender als het gaat over smaak en voorkeuren. Dit wordt ingegeven door de stijgende inkomens", licht Zhu toe.

"De Chinese consumenten zoeken meer dan ooit bewust naar producten die vers, voedzaam en veilig zijn; en ons nieuwe product voor Hema speelt hierop in", zegt Zhu. Daarnaast benadrukt Zhu dat Fonterra het enige internationale zuivelbedrijf is dat in China een lokale melkplas heeft.

De samenwerking
Hou Yi, CEO en oprichter van Hema Fresh, is blij met de strategische samenwerking tussen de 2 bedrijven. "Deze samenwerking gaat het concept van verse melk herdefiniëren in het nieuwe winkeltijdperk. Als wereldleider in de zuivelindustrie staat Fonterra bekend om de hoge kwaliteit van de melk, de technieken rondom fokkerij en de ervaringen die ze hebben op het gebied van voedselveiligheid en kwaliteit." Volgens Yi sluit dit goed aan bij het concept van Hema.

De 'Daily Fresh'-melk is niet het enige product van Fonterra in het assortiment van Hema. Ook het merk ‘Anchor’ wordt verkocht. Het gaat om de Anchor UHT-melkproducten, maar ook room, boter en kaas worden verkocht. Hema maakt ook gebruik van Fonterra Anchor producten in de winkelbakkerij.

Alibaba
Alibaba begon de supermarktketen Hema in 2016 als een manier om de traditionele fysieke winkels te combineren met het online winkelen. Consumenten kunnen met hun mobiele telefoon in de winkel winkelen, informatie opzoeken of online bestellen voor een levering binnen 30 minuten. Hema maakt vervolgens gebruik van de schat aan gegevens die het verzamelt via de app om een op maat gemaakt, gepersonaliseerde winkelervaring te bieden aan de klant.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws melk

Fonterra verhoogt winstverwachting kwart

Nieuws melk

Nieuw-Zeelandse zuivel optimistisch 2024 in

Nieuws Melk

Fors meer winst en hogere melkprijs bij Fonterra

Nieuws melk

Fonterra rondt verkoop DPA aan Lactalis af

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden