De Vlaamse melkveesector heeft in het vierde kwartaal van 2017 een verbeterde conjunctuur laten zien, wat resulteert in positieve resultaten. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse zuivelbarometer.
In de laatste 3 maanden van 2017 zakte de melkprijs, maar tussen het derde en vierde kwartaal is er sprake geweest van een matige melkprijsverhoging. Hierdoor stijgt de index van de Vlaamse zuivelbarometer alsnog van 110 punten naar 112 punten. Het voortschrijdend bruto saldo, als maatstaf voor de rentabiliteit van het laatste jaar, stijgt van 98 naar 103 punten.
Boterprijs van invloed
De Vlaamse uitbetaalde melkprijs zakte, onder invloed van de dalende boterprijs, in december naar gemiddelde €36,74 per 100 liter. Echter, als er naar de kwartalen gekeken wordt, dan stijgt de gemiddelde melkprijs van €37,10 per 100 liter in het derde kwartaal naar €37,83 per 100 liter in het vierde kwartaal van 2017. De melkprijs is de meest bepalende opbrengstfactor voor de zuivelbarometer, maar is wel onderhevig aan volatiliteit.
Ook de index van de opbrengsten stijgt van 110 naar 112 punten. Hiermee komt deze index na een lange tijd weer net boven die van de variabele kosten uit. Die blijft namelijk sinds 2015 schommelen rond de 110 punten. Daarbij meldt de Vlaamse zuivelbarometer dat energie en meststoffen in het afgelopen kwartaal opnieuw duurder zijn gewerden. Daarentegen blijven de krachtvoerderprijzen licht dalen.
Bruto saldo toont stijging
Uit de Vlaamse zuivelbarometer blijkt dat ook het bruto saldo gestegen is van 110 naar 112 punten. Dat heeft volgens de onderzoekers te maken met de verhoging van de melkprijs in het vierde kwartaal van 2017. Daarnaast klimt ook de index van het voortschrijdend bruto saldo verder, van 98 naar 103 punten. Daarmee overstijgt deze de gemiddelde rentabiliteit van de referentieperiode.
Het hele rapport is hier te bekijken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.