Een hogere winst, meer omzet en een voor Duitse begrippen bovengemiddelde melkprijs. DMK neemt met trots een voorschot op de presentatie van de jaarcijfers in juni. Toch is het niet allemaal positief, want vanaf 2018 zijn de nodige liters melk verdwenen. Daarnaast blijken de Noord-Duitse melkveehouders absoluut niet tevreden.
De omzet van DMK, de grootste zuivelcoöperatie van Duitsland, groeide van €5,1 miljard (2016) naar €5,8 miljard (2017), een toename van 13,7%. De omzet steeg zelfs met 3 cijfers (+118,5%) naar €29,5 miljoen. Als kers op de taart komt de gemiddelde melkprijs, inclusief dividend en toeslagen, uit op 36,29 cent per liter. Aangezien het hier om een Duitse prijs gaat, is dat waarschijnlijk bij 4% vet. Het is een prijs die boven het Duitse gemiddelde ligt.
Crisisjaar overwonnen
Er zijn 2 redenen waarom juist deze resultaten belangrijk zijn voor de verwerker. Zo kwam de melkprijs in het crisisjaar 2016 niet verder dan een krappe 26 cent per liter. De verbetering van de melkprijs laat zien dat het bedrijf er wel degelijk in slaagt om een relatief goede melkprijs neer te zetten.
De tweede reden is dat in de zomer van 2017 een grondige herstructurering is aangekondigd, met als doel een voedingsproducent te worden die beter op de vragen van klant en consument inspeelt. De eerste stappen om de plannen te realiseren, zijn ondertussen gezet en de cijfers worden gezien als bewijs dat de stappen die gezet worden goed zijn.
De topman van DMK (Ingo Müller) stelt dat ze met deze resultaten kunnen vaststellen dat ze op de juiste weg zitten. "We zullen DMK ook in de toekomst blijven verbeteren." Dat is nodig, want begin 2018 verdween er 400 miljoen kilo melk en als de verwerker er niet in slaagt om meer melkveehouders te overtuigen van zijn succes dan verdwijnen er vanaf 2019 nog meer kilo’s melk.
Helpt faillissement BMG?
Ondertussen ging BMG nog failliet. Het is onduidelijk of dit bij DMK voor meer liters melk zorgde, dan wel dat melkveehouders een tweede keer nadenken voordat ze overstappen. In reactie op de verdwenen liters, liet DMK aan NDR.de weten dat dit deels gecompenseerd werd door afscheid te nemen van een bulkactiviteiten met een lage marge. Om hoeveel melkveehouders het gaat, blijft nog steeds onduidelijk.
Heeft DMK nu zijn schaapjes op het droge met de nieuwe koers? Nee. Zo blijkt het onder de melkveehouders in het noorden van Duitsland nog steeds erg onrustig te zijn. Mede door de druk vanuit de retail. "Sinds 2001 is de boederijmelkprijs met 20% gedaald. Het betekent voor de 117.000 melkveehouders een omzetderving van €1,2 miljard.”
Zuivel lokmiddel van de retail
"Met zuivelproducten worden de klanten gelokt, wat de prijsdruk verhoogt", zo zegt Harald Schumacker, van Nordmilch tegen Abendblatt. "De prijsverhogingen kunnen sinds 2001 niet echt meer doorgezet worden en de onderhandelingskansen voor de verwerkers zijn (door de marktmacht van de retail) klein. In Duitsland nemen 6 ketens (Aldi, Lidl, Edeka, Spar, Rewe en Metro) 80% van alle zuivelproducten af. Om voldoende afzet te houden, gaan verwerkers steeds onder de prijs van een ander zitten, oftwel onderbieden.
Aldi heeft voor 2018 al laten weten dat de melk nog eens 2% goedkoper wordt. Nu zoekt Lidl ook naar lagere prijzen, maar niet alleen voor melk (ook voor kaas, yoghurt en boter leiden). Het overaanbod aan melk helpt niet. Voor de Bundesverbandes Deutscher Milchviehalter (BDM) is de maat al vol. Ze dreigen namens ongeveer 2.000 melkveehouders met een leverboycot, wanneer de melkprijs niet stijgt naar €0,32 per kilo.
Uitdagingen voor nieuwe koers
Dit is het klimaat waarin DMK, ook heel actief in het noorden van Duitsland, probeert de zaken op de rit te krijgen. De stappen die gezet zijn, pakken tot nog toe goed uit. Echter, DMK is ook de 4 na grootste leverancier van de Duitse retail, wat direct een zwakke plek is. Als klap op de vuurpijl levert melk (met 4% vet en 3,2% eiwit) in Duitsland (bij een jaarleverantie van 500.000 kilo melk) nog maar €28,85 op. Een prijs die melkveehouders niet graag zien en de uitdaging voor DMK nog groter maakt.