De vraag naar duurzame melk en regioproducten neemt gestaag toe, waarmee voor de Fryske de volgende fase is aangebroken. Via een samenwerking met Zijerveld wordt gewerkt aan de groei van het kaasmerk. Catharinus Wierda over de originele 'Friese kaase' en de marktwaarde van duurzaamheid.
In februari 2017 werd de Fryske in de markt gezet. Hoe gaat het met de afzet van de kaas?
"Wij zijn met 1 boer begonnen en nu doorgegroeid naar een tweede boer. We laten het merk geleidelijk verder groeien. Op termijn hopen we ruimte voor meer melk te krijgen. De 2 boeren die we op het moment hebben, melken samen meer dan 200 koeien en daar kun je veel kaas van maken. De boeren ontvangen een premie voor de melk. We zijn nu nog maar kleinschalig en tot dusver alleen actief op de Friese markt."
Jullie zijn een samenwerking aangegaan met Zijerveld, waarom?
"Wij blijven zelfstandig, maar de opleg, verkoop en distributie gaan we samendoen. Door de samenwerking met de grootste kaasgroothandel van Nederland kan de verkoop groeien. In Friesland doen we dit bij zowel supermarkt als speciaalzaak en horeca. In andere provincies richten we ons met Zijerveld op de kaasspeciaalzaken."
"Daarnaast we willen ook de grens over; dat is altijd al onze ambitie geweest. De vraag naar regionale, authentieke producten groeit (zowel in Nederland als daarbuiten). We hebben een romige kaas van volle melk en kunnen tevens veel vertellen. Zo zitten er geen E-nummers in, is de kaas duurzaam en hebben we een verhaal over het Friese landschap. Dus om de verkoop uit te bouwen, is Zijerveld een mooi platform met een zeer groot bereik van winkels."
Wat is belangrijker voor het succes van kaas: de smaak of het verhaal?
"Het begint altijd bij de smaak, maar daarna is het verhaal wel degelijk belangrijk. Die wordt bepaald door de volle melk, maar ook door de bacteriecultuur en het stremsel. Zo is dit melk van koeien die relatief veel gras en graskuil eten; ze gaan 180 dagen per jaar naar buiten. We zijn nog niet VLOG-gecertificeerd (GMO-vrij), maar we voldoen al wel aan de eisen. We betrekken helemaal geen soja uit Zuid-Amerika, maar zoeken het in regionale bronnen."
FrieslandCampina heeft plannen voor de Toplijn Zuivel, hoe kijkt u daar tegen aan?
"Vanuit mijn achtergrond in duurzaamheid is dit iets wat ik al jaren wilde. Met deze stap wordt duurzaamheid een onderdeel van de kwaliteit van melk. In mijn tijd als duurzaamheidsmanager bij Cono lukte het niet om dit te ontwikkelen. Het liep vast op het coöperatieve punt dat elke boer hetzelfde voor zijn melk krijgt, maar dan erken je niet dat duurzaamheid een kwaliteit is dat een waarde vertegenwoordigt. De melkveehouders die meer doen, kun je niet belonen. FrieslandCampina is van plan dit wel te doen."
Er is soms wat scepsis over de vragen uit de markt rondom duurzame melk. Hoe ziet de marktontwikkeling eruit?
"Ik zie dat de vraag toeneemt en weet dat partijen op zoek zijn, maar het nu nog niet kunnen krijgen. Wat die duurzame melk dan precies is, moet overigens nog benoemd worden. Wat mij betreft gaat het om dierwelzijn, milieu en biodiversiteit. De veelheid aan onderwerpen maakt het echter wel ingewikkeld."
Wat verwachten jullie over 10 jaar met de kaas bereikt te hebben?
"Dat is een lastige vraag. Het kan alle kanten op, maar het plan is om geleidelijk te groeien en elke maand meer op te leggen. Daarna zien we wel wat er gebeurt en wanneer er een derde boer bij kan komen. Dat is de uitdaging bij het opbouwen van een merk. Een hoge naamsbekendheid en goede reputatie moeten het merk uiteindelijk succesvol maken. Een mooi voorbeeld is de 'Opperdoezer Ronde', waarbij het gelukt is om smaak en regio aan elkaar te koppelen. Het is een mooi merk, dat alleen daar geproduceerd kan worden."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.