|
  • Abonneren
  • |
  • Contact
    • Ik heb een vraag
    • Contact
    • Vacatures
    • Over ons
    • Adverteren
  • |
  • Inloggen
Boerenbusiness logo
  • Noteringen
  • Marktdossiers
  • Forum
  • Agroweer
  • Akkerbouw
    • Nieuwsoverzicht
    • Aardappelen
    • Uien
    • Graan
    • Mest
    • Grond
    • Gewastour 2020
    • Analyse BB Biologisch

      Biologische markten prijshoudend tot vast

    • Inside Akkerbouw

      Populariteit cichorei neemt sterk toe

    • Inside Aardappelen

      Fritesexport herstelt nog altijd gestaag

  • Melk
    • Nieuwsoverzicht
    • Melkprijsvergelijker
    • Mengvoerprijsindicator
    • Termijnmarkt
    • Mest
    • Grond
    • Forum
    • Ruwvoertour 2020
    • Inside Melk

      Amerikanen melken stevig door

    • Inside Melk

      RFC corrigeert melkprijs weer naar boven

    • Inside Melk

      Arla laat melkprijs ongemoeid voor februari

  • Varkens
    • Nieuwsoverzicht
    • Mengvoerprijsindicator
    • Mest
    • Grond
    • Forum
    • Inside Varkens

      Meer Spaans varkensvlees richting China

    • Inside Varkens

      Biggenprijs plust gestaag verder dankzij exportvraag

    • Nieuws Varkens

      'Nieuwe AVP-uitbraak in China door illegale vaccins'

  • Granen & Grondstof
    • Nieuwsoverzicht
    • Technische analyse
    • Termijnmarkt
    • Forum
    • Beursnoteringen
    • Inside Granen & Grondstof

      Rusland gaat ook soja-export beperken

    • Inside Granen & Grondstof

      Tarweprijs stijgt naar hoogste punt in 6 jaar

    • Inside Granen & Grondstof

      Europees areaal zachte tarwe naar hoogtepunt

  • Agribusiness
    • Nieuwsoverzicht
    • Grond
    • Forum
    • Koersen
    • Opinie Han de Jong

      Gaan we van vreselijk jaar naar een geweldig 2021?

    • Inside Financieel

      Dollarzwakte nadelig voor Europese export

    • Interview Jan Kos

      ‘Nieuwe melkstroom biedt kansen in zuivelhandel’

  • Energie
    • Nieuwsoverzicht
    • Technische analyse
    • Beursnoteringen
    • Forum
    • Inside Energie

      Olieprijs wint terrein door lagere voorraden

    • Nieuws Energie

      De investeringsaftrek voor energie en milieu in 2021

    • Analyse Energie

      Wind zorg voor rust op energiemarkt

  • Inloggen
  • Abonneren
  • Home
  • Akkerbouw
  • Melk
  • Varkens
  • Granen & Grondstof
  • Agribusiness
  • Energie
  • Inloggen

Interview Catharinus Wierda

Vraag naar duurzame melk neemt toe

8 Juni 2018 - Herma van den Pol

De vraag naar duurzame melk en regioproducten neemt gestaag toe, waarmee voor de Fryske de volgende fase is aangebroken. Via een samenwerking met Zijerveld wordt gewerkt aan de groei van het kaasmerk. Catharinus Wierda over de originele 'Friese kaase' en de marktwaarde van duurzaamheid.

In februari 2017 werd de Fryske in de markt gezet. Hoe gaat het met de afzet van de kaas?
"Wij zijn met 1 boer begonnen en nu doorgegroeid naar een tweede boer. We laten het merk geleidelijk verder groeien. Op termijn hopen we ruimte voor meer melk te krijgen. De 2 boeren die we op het moment hebben, melken samen meer dan 200 koeien en daar kun je veel kaas van maken. De boeren ontvangen een premie voor de melk. We zijn nu nog maar kleinschalig en tot dusver alleen actief op de Friese markt."

Jullie zijn een samenwerking aangegaan met Zijerveld, waarom?
"Wij blijven zelfstandig, maar de opleg, verkoop en distributie gaan we samendoen. Door de samenwerking met de grootste kaasgroothandel van Nederland kan de verkoop groeien. In Friesland doen we dit bij zowel supermarkt als speciaalzaak en horeca. In andere provincies richten we ons met Zijerveld op de kaasspeciaalzaken."

Zijerveld heeft een zeer groot bereik

"Daarnaast we willen ook de grens over; dat is altijd al onze ambitie geweest. De vraag naar regionale, authentieke producten groeit (zowel in Nederland als daarbuiten). We hebben een romige kaas van volle melk en kunnen tevens veel vertellen. Zo zitten er geen E-nummers in, is de kaas duurzaam en hebben we een verhaal over het Friese landschap. Dus om de verkoop uit te bouwen, is Zijerveld een mooi platform met een zeer groot bereik van winkels."

Wat is belangrijker voor het succes van kaas: de smaak of het verhaal?
"Het begint altijd bij de smaak, maar daarna is het verhaal wel degelijk belangrijk. Die wordt bepaald door de volle melk, maar ook door de bacteriecultuur en het stremsel. Zo is dit melk van koeien die relatief veel gras en graskuil eten; ze gaan 180 dagen per jaar naar buiten. We zijn nog niet VLOG-gecertificeerd (GMO-vrij), maar we voldoen al wel aan de eisen. We betrekken helemaal geen soja uit Zuid-Amerika, maar zoeken het in regionale bronnen."

FrieslandCampina heeft plannen voor de Toplijn Zuivel, hoe kijkt u daar tegen aan?
"Vanuit mijn achtergrond in duurzaamheid is dit iets wat ik al jaren wilde. Met deze stap wordt duurzaamheid een onderdeel van de kwaliteit van melk. In mijn tijd als duurzaamheidsmanager bij Cono lukte het niet om dit te ontwikkelen. Het liep vast op het coöperatieve punt dat elke boer hetzelfde voor zijn melk krijgt, maar dan erken je niet dat duurzaamheid een kwaliteit is dat een waarde vertegenwoordigt. De melkveehouders die meer doen, kun je niet belonen. FrieslandCampina is van plan dit wel te doen."

Er is soms wat scepsis over de vragen uit de markt rondom duurzame melk. Hoe ziet de marktontwikkeling eruit?
"Ik zie dat de vraag toeneemt en weet dat partijen op zoek zijn, maar het nu nog niet kunnen krijgen. Wat die duurzame melk dan precies is, moet overigens nog benoemd worden. Wat mij betreft gaat het om dierwelzijn, milieu en biodiversiteit. De veelheid aan onderwerpen maakt het echter wel ingewikkeld."

Wat verwachten jullie over 10 jaar met de kaas bereikt te hebben?
"Dat is een lastige vraag. Het kan alle kanten op, maar het plan is om geleidelijk te groeien en elke maand meer op te leggen. Daarna zien we wel wat er gebeurt en wanneer er een derde boer bij kan komen. Dat is de uitdaging bij het opbouwen van een merk. Een hoge naamsbekendheid en goede reputatie moeten het merk uiteindelijk succesvol maken. Een mooi voorbeeld is de 'Opperdoezer Ronde', waarbij het gelukt is om smaak en regio aan elkaar te koppelen. Het is een mooi merk, dat alleen daar geproduceerd kan worden."

boerenbusiness.nl

Herma van den Pol

Herma van den Pol werkt sinds 2011 bij Boerenbusiness en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot marktexpert Melk & Voer. Daarnaast is zij wekelijks te zien in de marktflits over de zuivelmarkt.
h.vandenpol@boerenbusiness.nl

© DCA MultiMedia. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA MultiMedia.


Gerelateerde artikelen

'Crowdfunding werkt het best bij een eerlijk verhaal'

Start-up De Fryske kaas haalt snel geld binnen

Meer over
Catharinus WierdazijerveldFryske
Melk forum
  • Financiële positie melkveehouder fors omlaag
  • Gegevens PAS-melders komen op straat te liggen
  • RFC corrigeert melkprijs weer naar boven
  • Global Dairy Trade opnieuw flink hoger
  • Global Dairy Trade schiet uit de startblokken
  • A-ware verlaagt melkprijs, Bel blijft gelijk in januari
  • Info
  • Over ons
  • Tip de redactie
  • Vacatures
  • Contact
  • Service
  • Inloggen
  • Abonnee worden
  • Download de app
  • Adverteren
  • Blijf op de hoogte
  • Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
  • © DCA Multimedia 2021
  • |
  • Algemene voorwaarden
  • |
  • Privacy
  • |
  • Cookie statement
  • |
  • Disclaimer