Fonterra verliest (na Theo Spierings) opnieuw een kopstuk, want John Wilson legt zijn functie neer (vanwege gezondheidsredenen). Hoewel de commentaren overwegend lovend zijn, kreeg hij ook kritiek vanwege een financiële misser in China en het schandaal rondom botulisme.
De wisseling van de wacht is vrij onverwachts. Eerder dit jaar kondigde de topman, de Nederlandse Theo Spierings, al aan te stoppen, maar nu legt ook de voorzitter van Fonterra zijn functie neer. Wilson onderging onlangs een ingrijpende operatie en dat is de reden dat hij in het najaar stopt als voorzitter.
Kiwi nieuwe topman Fonterra?
Wilson was sinds 2012 de voorzitter van de grootste coöperatie van Nieuw-Zeeland. Hij wordt opgevolgd door John Monaghan, die krijgt meteen de opdracht om een vervanger voor Spierings te zoeken. Nieuw-Zeelandse politici hebben aangegeven dat de functie dit keer naar 'een kiwi' (een Nieuw-Zeelander) moet gaan. Daarmee krijgt de voorzitter direct een mooie uitdaging voorgeschoteld.
Hoewel het merendeel positief is over Wilsom, kreeg hij vanuit de politiek ook kritiek over de verliezen die in China werden geleden. Dat kwam voor Fonterra uit op $400 miljoen. Ook moest er een bedrag van $138 miljoen betaald worden aan Danone, vanwege de affaire rondom botulisme. Circa 1 maand eerder werd hem zelfs gevraagd zijn functie neer te leggen.
China en Fonterra geen goede match
Echter, hij wordt wel geroemd om zijn compassie met de melkveehouder. Zo schoot hij de veehouders te hulp toen deze te maken kregen met een dip in de melkprijs. Fonterra kende sowieso sinds 2011 grote uitdagingen, waarbij vooral China bewezen heeft een gevaarlijke verleiding te zijn.
Vanaf het najaar gaat er een nieuwe wind waaien bij de coöperatie. De topmannen nemen dan afscheid. Daarmee gaat de coöperatie een nieuw tijdperk in, waarin vooral het milieu een grote rol gaat spelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.