Van Drie Groep

Interview Marijke Everts

'Mooie uitdaging om Henny Swinkels op te volgen'

6 Maart 2019 - Redactie Boerenbusiness

VanDrie Group werd sinds jaar en dag vertegenwoordigd door Henny Swinkels. Per 1 januari van dit jaar is hij echter slechts nog ambassadeur van het kalverconcern en heeft hij in Marijke Everts (29) een opvolger gekregen.

Het is nu aan deze jonge en ambitieuze dame om de grootste kalfsvleesintegratie ter wereld (met vestigingen in onder meer Nederland, België, Italië, Frankrijk en Duitsland, zo'n 1.100 kalverhouders op contract en ruim 2.300 medewerkers) de toekomst in te loodsen.

Hoe spannend is het om een boegbeeld als Swinkels op te volgen?
"Spannend, maar vooral ook een mooie kans en uitdaging. Ik werk bijna 7 jaar bij de VanDrie Group en heb hiernaar toe kunnen werken. Niet vanaf het begin, maar sinds een jaar of 2 koersen we hierop. Daarbij kiezen we bewust voor een zachte landing, waarin Henny op de achtergrond nog kan adviseren."

"Hij is een instituut; in zijn schoenen te staan is wel een flinke stap, maar ik zie het helemaal zitten en ga er ook mijn eigen draai aan geven. Dat zal hier en daar een iets andere wijze zijn. Verjongend, zou je kunnen zeggen. Dat betekent onder andere veel proactief communiceren via modernere kanalen, bijvoorbeeld over dilemma’s die wij tegenkomen. Daarover gaan we in gesprek. Juist ook met individuen en groeperingen die kritisch zijn richting ons."

Je doelt dan vast ook op de toenemende kritische houding richting het eten van vlees en het daarvoor houden van vleeskalveren. Maak je je in dat licht weleens zorgen over de toekomst van de kalversector en jullie bedrijf?
"Het is een onderstroom van een bepaalde groep mensen die roept dat het eten van vlees verkeerd is. Hoe groot die groep is, weten we niet. Zij mogen dat ook roepen, maar ik ben ervan overtuigd dat er toekomst is voor deze sector. Juist omdat wij oog en oor hebben voor hetgeen dat in de maatschappij leeft. Op dit moment betekent dit dat de meeste mensen nog graag vlees eten. Het kan best zijn dat de vleesconsumptie, zeker in West-Europa, verder onder druk komt te staan. Echter, als er in de toekomst in plaats van 7 dagen 'nog maar' 4 dagen vlees op het menu staat, is het onze uitdaging om dat vaker kalfsvlees te laten zijn."

Met name in eigen land is de samenwerking tussen de kalfssector en de melkveehouder, onder meer door de komst van KalfOK, de laatste jaren geïntensiveerd. Dat gebeurde in een periode dat ook best vaak kritiek werd geuit. Hoe kijk je tegen de samenwerking met de melkveehouderij aan?
"Ik vind dat er de laatste jaren aantoonbaar goed wordt samengewerkt en dat dit nu ook zijn vruchten afwerpt. KalfOK brengt zaken met zich mee die voor melkveehouders het een en andere vragen. Daar ben ik mij zeker bewust van. Wij hebben als kalversector belang bij vitale kalveren, maar dat geldt net zo goed voor de melkveehouderij. Vitalere kalveren zorgen bijvoorbeeld voor minder antibioticagebruik. Om dit te kunnen tonen, is een voordeel voor de hele rundveesector."

Onze groeikansen liggen buiten Europa 

- Marijke Everts

"Het belangrijkste is dat iedereen in de rundveesector zich beseft dat de melkvee- en kalversector onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. We hebben elkaar nodig en profiteren van elkaar. Dat betekent niet dat we elkaar niet kritisch mogen volgen en bevragen, juist niet. Kritisch blijven is positief, maar wel vanuit het besef dat we bij elkaar horen. De morele plicht om kalveren uit de Nederlandse melkveehouderij op te nemen, hoort daar voor ons bij en dat blijven we zo doen zoals we al jaren gewend zijn."

Waar liggen jullie marktkansen de komende jaren?
"Ons marktaandeel ligt in Europa op circa 30%, dat is redelijk stabiel. In de Europese Unie (EU) liggen onze belangrijkste afzetmarkten in Italië, Duitsland en Frankrijk. De groeikansen liggen wel buiten de EU. Landen als de Verenigde Staten (VS), Chili en China zijn de laatste jaren geopend voor onze producten. Dat is positief, maar betekent op heel korte termijn niet direct veel meer afzet en omzet. China heeft een enorm potentieel, maar brengt voor nu vooral veel investeringen in marktontwikkeling met zich mee. Kalfsvlees is in China nog geen bekend product; voor we daar echt serieuze omzet draaien, ben je snel enkele jaren verder."

"We blijven daarnaast wel investeren in de traditionele markten. In Italië bijvoorbeeld, onze grootste markt, zetten we extra in op gebruiksgemak; zo willen we ook de millennials blijven bereiken. Voor die doelgroep van de toekomst hebben een uitgebreide campagne opgezet. We maken onze producten 'Instagramable'. Mooie producten die je mooi kan presenteren. Dat is iets waar de jongere generatie zich op richt."

Een afname in de vleesconsumptie is 1 risico. Wat zie je verder als de grote uitdagingen voor de komende jaren?
"Het klimaat en duurzaamheid zijn zaken waar iedereen, dus ook wij, druk mee zijn. Daar hoort zeker ook de uitdaging bij op het gebied van arbeid, want zonder onze 2.300 personeelsleden zijn wij nergens. De gemiddelde leeftijd binnen onze productie ligt boven de 46 jaar, wat een schat aan kennis en ervaring betekent. Echter, het betekent tevens dat we moeite hebben jongeren aan te trekken. VanDrie Group, maar ook de vleessector als geheel, moet er hard aan werken om te tonen dat onze branche interessante werkplekken biedt."

"Hetzelfde speelt de kalverhouders. Overname van bedrijven staat door allerlei factoren steeds meer onder druk. We moeten ook in de toekomst voldoende jongeren bereid vinden om die bedrijven te runnen. Of we er daarom ook aan denken om zelf kalverhouderijen in eigen beheer op te zetten? Nee, die plannen leven niet bij ons. Ons huidige systeem werkt goed. Wel zullen wij de overheid op deze problematiek blijven wijzen. Die kan stimuleren en faciliteren."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden