Shutterstock

Nieuws Kaas

Sector wil consument warm maken voor Hollandse kaas

13 Mei 2019 - Redactie Boerenbusiness

De Nederlandse kaassector benadrukt het belang van Goudse kaas dat het keurmerk 'Gouda Holland' heeft, met een nieuwe reclamecampagne. Dit moet ervoor zorgen dat de consument bewust kan kiezen. In het buitenland zorgt het keurmerk voor bescherming tegen imitatie.

Ongeveer 65% van de Nederlanders vindt dat Goudse kaas alleen in Nederland mag worden gemaakt, tonen onderzoekscijfers aan. Een nog groter percentage van alle 'kaaseters' (circa 85%) geeft de voorkeur aan Nederlandse kaas. Toch wordt Goudse kaas over de hele wereld geproduceerd.

Keurmerk verklapt herkomst
"Wanneer consumenten Goudse kaas kopen, dan verwachten ze dat het Nederlands is. Alleen bij kaas met het keurmerk 'Gouda Holland', dat te herkennen is aan de zegel 'Beschermde Geografische Aanduiding', weet je zeker dat het echt uit Nederland komt", zegt marketingdeskundige Johan Schildkamp van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO). "Aangezien de kaassector in Nederland vindt dat Nederlanders het recht hebben om te weten uit welk land hun Goudse kaas komt, starten we de campagne. De Nederlandse retail vermeldt het keurmerk momenteel onvoldoende op de verpakking. Doen ze dat wel, dan hebben ze minder speelruimte bij de inkoop."

Het benadrukken van het belang van het keurmerk heeft tevens te maken met de import van Goudse kaas uit het buitenland. Hoeveel procent van de totale consumptie van Goudse kaas geïmporteerd wordt, is echter niet bekend. "Bij de export van kaas met het keurmerk 'Gouda Holland' zorgt grotere bekendheid van dit keurmerk ervoor dat er minder gebruik wordt gemaakt van 'Holland-signalen' op de verpakking", zo vertelt Schildkamp. Hij doelt daarbij op Delfts-blauwe tegeltjes.

Kaas onmisbaar voor Nederlanders 
De reclamecampagne voor Gouda Holland speelt ook in op de trend dat consumenten het belangrijker vinden te weten in welk land hun kaas is gemaakt. Dat wordt ondersteund door consumentenonderzoek. Uit cijfers van PanelWizard en GfK blijkt dat 97% van de Nederlanders weleens kaas eet. Ruim 90% van de Nederlanders zegt het niet te kunnen missen. Bijna 8 op de 10 Nederlanders ontbijten en lunchen meerdere keren per week met kaas.

Ze kiezen veelal voor de vertrouwde combinatie met de boterham, maar ook op harde en zachte broodjes, tosti's en crackers is kaas geliefd. De Nederlanders die op hun buitenlandse vakantieadres kaas kopen, vinden dat het anders smaakt dan kaas uit eigen land. Bijna 67% is blij dat als zij terug in Nederland zijn weer echte Nederlandse kaas kunnen eten. Circa 57% van de Nederlanders vindt het niet kunnen dat Goudse kaas ook in het buitenland gemaakt mag worden. 

Het onderzoek 'Goudse kaas uit Nederland' heeft het onderzoeksbureau 'PanelWizard' in maart 2019 uitgevoerd onder 1.037 mensen van 18 jaar en ouder in opdracht van de NZO. Onderzoeksbureau GfK Nederland heeft in januari 2019 het onderzoek 'Kaas en Cultuur' uitgevoerd onder 1.042 personen van 18 jaar en ouder, in opdracht van de NZO.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden