Dutch Carbon Credits start enkele projecten, waarbij de opslag van koolstof op grasland via een nieuwe methode wordt vertaald naar carbon credits. Doel van deze projecten is om zowel de meetmethode als de projectbeschrijving te laten goedkeuren, zodat op korte termijn grote aantallen credits door Nederlandse veehouders kunnen worden gegenereerd.
Dit meldt Dutch Carbon Credits (DCC), een startup uit Flevoland, in een verklaring. Het bedrijf streeft het bundelen van boeren en uiteindelijk de credits na om deze te verkopen aan bedrijven die vrijwillig hun CO2-uitstoot willen compenseren. Dit gaat via de zogeheten carbon credits. "Elke credit staat voor 1 ton CO2 die in de bodem is vastgelegd. Met de opbrengst uit deze carbon credits, creëert de boer een aanvullend verdienmodel. Kopers van carbon credits compenseren met de aankoop (een deel van) hun CO2-footprint", verklaart DCC-directeur Erikjan van Huet Lindemann de systematiek in de verklaring.
Controle op de hoeveelheid CO2
De eerste projectvoorstellen op grasland worden vóór de zomer ingediend bij de validatie-organisatie. Belangrijk onderdeel van de systematiek rond carbon credits is de controle op de hoeveelheid CO2 die daadwerkelijk in de bodem is opgeslagen, legt Van Huet Lindemann uit. Deze controle wordt gedaan door zogenaamde validatie-organisaties. "Dutch Carbon Credits gaat als eerste organisatie in Nederland werken volgens de internationaal standaard van Verra VCU voor het vastleggen van koolstof in de bodem. Verra hanteert een zeer hoge standaard voor de betrouwbaarheid van credits. Dit ondersteunt de prijsvorming van de credits op de vrijwillige markt."
Om de productie van carbon credits vlot te trekken, start DCC enkele kleinschalige projecten op grasland, zodat de meetmethode van koolstof in de bodem als ook de projectbeschrijving kan worden goedgekeurd. Als dit eenmaal zo ver is, kunnen melkveehouders en grondgebruikers zich bij deze projecten aansluiten voor het genereren van carbon credits.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.