In anderhalf jaar tijd is de uitbetaalprijs van de Belgische zuivelcoöperatie en marktleider Milcobel zich zo ongeveer verdubbeld. In december 2020 werd op het dieptepunt €27,00 per 100 kilo melk betaald, in juni 2022 €55,50, wat meer dan het dubbele is.
Het herstel van Milcobel mag zeker opmerkelijk worden genoemd. Intern wordt het vooral toegeschreven aan een grote efficiencyslag die gemaakt is, met behulp van de Feniks-strategie en het besparingsprogramma Compass. Daarbij zijn verlieslatende activiteiten rigoureus gestopt, zijn slepende dossiers opgelost en interne heilige huisjes gesloopt. Het heeft allemaal goed geholpen.
Markt omhoog, verlost van retail
Ondertussen ging ook de zuivelmarkt enorm omhoog en stegen de prijzen tot ongekende hoogte. Iets waar vrijwel de gehele zuivelindustrie van profiteerde, met uitzondering van die bedrijven die te veel en te grote retailcontracten hadden. In de retail was en is het doorgevoerd krijgen van de snelle prijsverhogingen het lastigst. Milcobel had evenwel het geluk dat het de verlieslatende drinkmelkactiviteiten juist voor de huidige ronde van prijsstijgingen heeft afgestoten.
Tot slot loopt de snelle verbetering van de resultaten bij Milcobel parallel aan de komst naar België van het Nederlandse A-ware. Dat heeft Milcobel misschien extra gestimuleerd om goed te presteren, maar daar is volgens het bedrijf verder geen oorzakelijk verband mee te leggen. Er zijn ook andere concurrenten die Milcobel scherp houden, zoals Laiterie des Ardennes.
In de voorbije jaren heeft ondertussen wel een stevige groep leden Milcobel verlaten. Zij hebben gekozen voor andere afnemers, waaronder bovengenoemde. Dat spijt de coöperatie, maar ze moet er een weg mee vinden en zich weer terugvechten, zo wordt in Kallo gesteld.
Hogere melkprijs brengt meer rust
Milcobel ziet dat de goede melkprijs die ze kan neerzetten de nodige rust terugbrengt. Ook wordt moed geput uit de laatste serie ledenbijeenkomsten, die goed bezocht werden en waar volgens de coöperatie 'nieuwe tractie' ontstond met de leden. De melkaanvoer van de leden zit ook weer mooi in de lift. Gemiddeld steeg de aanvoer de laatste maanden met zo'n 4%. Het totale volume verwerkte melk over 2021 bedraagt bijna 1,4 miljard liter.
Groei mozzarella
Om de extra melkaanvoer met het beste rendement tot waarde te kunnen brengen, werkt Milcobel aan een vergroting van de productiecapaciteit van mozzarella. De mozzarella-site van Milcobel is Langemark. Daar wordt al twintig jaar mozzarella geproduceerd. Nu bedraagt de capaciteit 50.000 ton per jaar, Het plan is om die capaciteit nog verder te verhogen. Milcobel wil dat het liefste doen in partnership met een andere partij.
Daarnaast wil de Belgische marktleider een extra impuls geven aan de afzet van consumentenkaas in eigen land. Daarvoor is een campagne opgezet voor 'eigen bodem kaas', waarbij Milcobel onder meer Belgische Gouda, Belgische brie en Belgische camembert extra onder de aandacht wil brengen (deze campagne moet niet worden verward met de campagne van Vlam voor 'Kazen van bij ons').
Weinig Belgische kaas gekocht
Aanleiding is de constatering dat Belgische consumenten bij hun kassa-aankopen slechts 18% in eigen land geproduceerd product inslaan. Ter vergelijking: Nederlandse consumenten kopen zo'n 80% Nederlandse kaas, Franse consumenten kopen 64% Franse kaas. Naast kaas produceert Milcobel ook melkpoeders, maar dan het liefst en vooral speciaalpoeders, die een beter rendement opleveren.
Milcobel werkt wel met meerdere melkstromen, onder meer met weidemelk. Die gaat naar de fabriek voor consumentenkaas in Moorslede. Toch heeft de onderneming geen behoefte om weer meer in consumentenzuivel te gaan. De fabriek in Schoten is gesloten en een sterkere focus op kazen en melkpoeder bevalt prima. Daarnaast is er nog altijd de ijsdivisie Ysco. Doorgaans is dat een goed renderend onderdeel van Milcobel, maar deze activiteit is sterk seizoensafhankelijk. Zo lag vorig jaar de omzet een stuk lager door het slecht weer en Covid, al is de gerealiseerde winst wel hoger dan in 2020.
Al met al ziet de onderneming de toekomst met vertrouwen tegemoet. Naast goede zakelijke prestaties moet ook een aangepast melkgeldreglement helpen om leden beter aan zich te binden. Daarvoor is een verschuiving doorgevoerd in het premiestelsel, waardoor de duurzaamheidspremie werd verdubbeld en er opnieuw een stelsel van volumetoeslagen werd geïntroduceerd.