Wij gebruiken cookies
Wij maken gebruik van cookies en andere tracking-technologieën om uw surfervaring op onze website te verbeteren, om gepersonaliseerde inhoud en advertenties te tonen, om ons websiteverkeer te analyseren en om te begrijpen waar onze bezoekers vandaan komen.
Na Zuid-Korea is China de volgende verre afzetmarkt voor Holland Jersey. De coöperatie, waar zo'n twintig melkveehouders aan verbonden zijn, ziet op die markt grote kansen. Vooral in het hogere segment. "Wij focussen ons op markten met potentieel. China is een grote markt, waar de zuivelconsumptie groeiende is", vertelt Toon Branbergen namens de zuivelcoöperatie.
Gefeliciteerd, de eerste exportcontainers naar China zijn een feit! Over wat voor volumes praten we, nu en in de toekomst?
"Dank! Ik vind het moeilijk om hier uitspraken over te doen. Kijk, we zijn pas net begonnen. Daarbij heeft China recentelijk een lockdown achter de rug, waardoor de vraag vertraagde. Maar we boren de Chinese markt niet aan voor een paar pallets, zogezegd. Het doel is om een regelmatige stroom Jersey-melk daarheen te exporteren. Er is veel potentie, de eerste vervolgorders staan intussen in de boeken."
Hoe gaan jullie precies te werk?
"We werken samen met een Chinese partner. Dat is Gold Tulip, een internationaal handelsbedrijf in Shanghai. Zij kennen de markt en de wetgeving goed. Zij zemen de afzet dan ook op zich. Voor je beeldvorming: we zijn al drie jaar bezig om deze exportstroom te beginnen, van idee tot realisatie. Dit is een langdurig proces dat om de nodige geduld vraagt."
Jersey-melk is relatief duur, op wat voor consument in China mikken jullie?
"Jersey-melk is een premium product dat past bij de huidige tijdsgeest, daar hoort inderdaad een premium prijs bij. Jersey-melk is nog niet per se bekend in China, maar er is daar wel behoefte aan premium zuivelproducten. In de koffie bijvoorbeeld, maar in China wordt melk ook vaak in de thee gedaan. Melk is in China een luxe product en wordt vaak cadeau gedaan, zoals wij bijvoorbeeld een fles wijn weggeven. Daarom starten we binnenkort, naast 1 liter verpakkingen, ook met klein verpakkingen."
Met circa twintig melkveehouders is overzeese export niet per se een must zou je zeggen. Vanwaar toch die ambitie?
"Export sluit aan bij onze commerciële ambities. Wij focussen ons op markten met potentieel. China is grote markt, waar de zuivelconsumptie groeiende is. Vorig jaar zijn we om die reden ook gestart met de export van babymelkpoeder, op basis van Jersey melk, naar Zuid-Korea. Ook de Nederlandse markt is belangrijk en we focussen ons ook op export binnen Europa, dat is immers onze thuiseconomie. Ook het Midden-Oosten is interessant, zo zijn we de markt in Saoedi Arabië aan het verkennen. Overigens zijn we en blijven we een niche speler en niet geïnteresseerd in bulkhandel, dat doen anderen."
Tot slot, de zuivelmarkt staat in het teken van krapte. Wat merken jullie hiervan?
"Dat vernemen we, bij ons is de stijging van de melkprijs in lijn met de gangbare melkprijzen. Daarnaast is de kosteninflatie in de keten duidelijk merkbaar door de stijgende brandstof- en energieprijzen. Ook verpakkingsmateriaal is fors duurder geworden. Door onze omvang zijn we redelijk flexibel, maar daardoor lopen we soms weer tegen andere uitdagingen aan. Daar is de tijd momenteel naar."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.