Zuivelfabrikanten in Japan zitten met een dilemma: De melkprijzen moeten verder omhoog om producenten tegemoet te komen in de gestegen kosten. De fabrikanten willen echter de verkoopprijzen van zuivel niet nog meer verhogen uit angst op minder productafname.
Net als in Europa kampt Japan met inflatie. De inflatie steeg in oktober tot 3,6%. Hoewel dit percentage behoorlijk meevalt in vergelijking met de forse inflatiepercentages in Europa, is dit voor Japan de hoogste inflatie in meer dan 40 jaar.
Ook melkveehouders merken de gevolgen van de inflatie. Zodoende verhoogde Tokai Dairy Industry kortgeleden de melkprijs met 10 Yen tot 130 Yen. Dit was de eerste verhoging in meer dan drie jaar. Ook andere verwerkers verhoogde de uitbetalingsprijzen. Desondanks kampen de melkveehouders nog steeds met te hoge kosten. Belangenclubs claimen zelfs dat de helft van de melkveehouderij in Japan failliet zal gaan als er geen verbetering komt. Veel melkveehouders in Japan kopen het gras voor de koeien in. De prijs hiervan is de afgelopen jaren tweeënhalf keer zo hoog geworden. Ook de energieprijzen zijn gestegen.
Vraaguitval door gestegen zuivelprijzen
De Japanse consumenten voelen de prijsstijging eveneens in hun portemonnee. De drie grootste zuivelondernemingen in het land (Meiji, Morinaga Milk en Megmilk Snow Brand) rekenen namelijk de hogere melkprijs door aan de consument. Zo hebben zij de prijzen van de zuivelproducten onlangs met 2% tot 12% verhoogd. De keerzijde hiervan is vraaguitval. Verdere prijsverhogingen kunnen leiden tot mogelijks zelfs 8% vraaguitval, denkt de zuivelindustrie. Dit komt niet alleen door duurdere zuivelproducten, maar ook doordat een breed scala aan andere (voedings)middelen in prijs is verhoogd.
Kortom: de zuivelsector in Japan worstelt met een lastig inflatiedilemma. Dat producenten de zuivelprijzen niet verder durven te verhogen, komt waarschijnlijk ook omdat Japan vorig jaar rond deze tijd nog kampte met een groot melkoverschot. Dit zit mogelijk nog vers in het geheugen.