Frankrijks grootste zuivelcoöperatie Sodiaal raakt, net als FrieslandCampina, de topman kwijt aan een ander bedrijf. En ook dit gebeurt op een moment dat er veel discussie is. Bij Sodiaal vooral over het einde van het A- en B-systeem voor de melkprijzen.
Sodiaal, eigenaar van onder meer de merken Entremont, Candia en Yoplait, werkt ondertussen ook hard aan het behalen van nieuwe klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen.
De aankondiging van het vertrek van CEO Jorge Boucas kwam vrij onverwacht. Ruim een week geleden liet hij weten dat hij wegging, naar suikerconcern Tereos, en op 28 februari heeft hij al zijn laatste werkdag. Zijn taken worden tijdelijk waargenomen door de twee managers onder hem in rang, totdat er een nieuwe CEO is gevonden.
Retail houdt hogere melkprijzen tegen
Op zich is het vertrek van Boucas, na een dienstverband van zes jaar als hoogste baas, niet heel gek. Wel vindt de overstap dus heel snel plaats, en op een moment dat er in de Franse zuivel veel onvrede is.
De Franse melkveehouders vinden dat zij te weinig mee hebben geprofiteerd van de hoge melkprijzen vorig jaar. Sodiaal heeft wel geprobeerd om hogere prijzen af te dwingen bij de 'grande distribution', zoals de Franse retail wordt genoemd, maar met slechts beperkt succes. Wij mogen de melkprijs wel verhogen voor onze leden, maar aan de prijs van €1,00 voor een liter melk in de supermarkt mogen wij niet komen, zo duidde Boucas het dilemma aan in een interview van enkele maanden terug. Te dure melk is politiek gezien onverkoopbaar. Jammer voor de boeren dus.
B-melkprijs opeens door het dak
De hoge prijzen op de zuivelmarkt brachten nog een pijnpunt naar voren. Sodiaal hanteer sinds 2011 een systeem met A- en B-prijzen, waarbij de A-prijs de 'normale' melkprijs is, betaald voor een min of meer vast volume, terwijl de B-prijs meestal lager ligt en wordt bepaald aan de hand van de prijzen voor boter en magere melkpoeder. Toen vorig jaar de prijzen voor bulkzuivel door het dak gingen, moest Sodiaal opeens de hoofdprijs betalen voor de B-melk, terwijl de A-prijs achterbleef. Dat gaf op zich wel discussie binnen de coöperatie, maar toch kwam het besluit om het A- en B-systeem per 1 april te stoppen voor de meeste leden als een verrassing.
In 'goed overleg' gestopt
Coöperatievoorzitter Damien Lacombe meldde dat het besluit was genomen na goed overleg in de coöperatie, maar veel leden vroegen zich af met wie dat overleg dan was geweest. Op social media volgden bijtende reacties als: "Elf jaar kunnen we uit de voeten met A- en B-prijzen, maar als het duur wordt voor het bedrijf, moet het opeens worden afgeschaft."
Sodiaal hoopt de (uniforme) melkprijs dit jaar verder te kunnen verhogen, maar er is geen garantie dat de supermarkten daarmee akkoord gaan. Ook de verdere verduurzaming van de melkveehouderij zal, met de daarmee gepaard gaande kosten, nog veel extra inzet vragen. Dit terwijl het bedrijf het economisch gezien bepaald niet gemakkelijk heeft. In 2021 boekte het een positief resultaat van zo'n €10 miljoen bij een omzet van €4,7 miljard.