Eigen foto

Bedrijfsreportage Zoek De Boer

'Groeien in koeien is ook maar meer van hetzelfde'

1 Januari 2024 - Jesse Torringa - 1 reactie

Een golfbaan op een melkveehouderij was een gewaagde stap, maar het bleek volgens Alfred Brinks een goede zet. Hij miste iets op zijn bedrijf en wilde er wat bij gaan doen. Groeien in het aantal koeien was ook een optie, maar dat vond hij meer van hetzelfde. Inmiddels zijn de activiteiten op de biologische melkveehouderij in het Drentse Holsloot flink uitgebreid en verbreed, maar de koeien staan altijd voorop. Met het toepassen van het Pure Graze System en drie keer daags melken is het bedrijf in meerdere opzichten uniek. 

Serie: Verbreding van agrarische bedrijven

Van een boerderijwinkel, nostalgisch kamperen tot boerengolf, steeds meer agrarisch ondernemers hebben nevenactiviteiten, blijkt uit cijfers van de Landbouwtelling. In deze serie bezoeken we bedrijven in verschillende sectoren, door het hele land en met diverse verbredingsactiviteiten. Deze serie reportages wordt gemaakt in samenwerking met platform Zoekdeboer, dat burgers inspireert om bij de boer op bezoek te gaan.

Boerderij 'Het Landschap' van de familie Brinks staat te boek als boerengolfbaan en biologische melkveehouderij, maar is met een breed scala aan activiteiten nog veel meer dan dat. Ook zijn er de 'Boerenlympics' (teambuilding spellen) en worden er ruimtes voor vergaderingen en feestjes verhuurd. Daarnaast wordt er de cursus 'boer en boerin' gegeven. De melkveehouderij telt ongeveer 140 koeien. Het is een voorjaarskalverende veestapel dat jaarrond buiten loopt en zoveel mogelijk vers gras krijgt gevoerd. 

Gewaagde stap
De verbreding met de golfbaan is al in 2006 ontstaan, vertelt Alfred wanneer we bij hem aan de keukentafel zitten. Hij werkte op de boerderij met zijn en ouders en broer en dacht na over wat de volgende stap voor het bedrijf kon zijn. "Na de HAS ben ik melkveehouder geworden en kwam ik op de boerderij. Ik liep de hele dag bij huis, maar ik miste iets. Groeien in het aantal koeien had gekund, maar dat is meer van hetzelfde." Toen las hij iets over Boerengolf in het blad Landleven. "Dat zette me aan het denken en ik raakte enthousiast. De rest was eerst niet zo'n voorstander, maar uiteindelijk hebben we dit idee wel doorgezet". 

Eenmaal de stap gewaagd, bleek het een goede zet. "Toen de mensen met hun golfclub (stok met een klomp) door de wei liepen, waren mijn ouders dolenthousiast. Ook de bezoekers vonden het erg leuk." Op dat moment werden er 135 koeien gemolken en was het bedrijf nog niet biologisch. Nadat zijn beide ouders in korte tijd ziek werden, was de verbredingstak en de melkveehouderij te veel werk voor de familie Brinks. "Er moest wat veranderen, want qua tijd was dit simpelweg niet te bolwerken voor ons. Ook kwamen we er achter dat groeien in omvang, of meer liters per koe, ons niet per se gelukkig maakt. Daarbij hadden wij nog nooit zo snel een investering terugverdiend als met boerengolf. De opbrengst was zeker niet enorm. Daarbij kost het natuurlijk ook behoorlijk wat tijd, maar we hadden er echt lol aan." Om die reden werd er besloten om door te gaan met de verbredingstak en nam de melkveestapel vanaf 2010 in omvang wat af. Zijn broer bleef met hem in maatschap.

Pure Graze System 
Ook is het bedrijf dat jaar overgegaan naar het zogenoemde Pure Graze System, wat neerkomt op volledig grasgevoerd. Dit kwamen zij via een project toevallig tegen. Kenmerken van dit systeem zijn een lagere kostprijs door arbeidsbesparing, waarbij koeien zoveel mogelijk vers gras rechtstreeks omzetten in melk. Een eigen melkstroom via het Pure Graze System was echter niet mogelijk. "Dit was net wat we zochten, minder intensief en minder afhankelijk van arbeid. Daarnaast lopen onze koeien jaarrond buiten. Ook doen we enkel aan voorjaarskalveren. Zo klopte het hele plaatje en konden we het goed combineren met de verbredingstak. Als het voorjaarskalveren in april weer voorbij is, dan begint het boerengolfseizoen weer." In 2017 is de maatschap van Alfred en zijn broer vervolgens biologisch geworden. 

Feestjes en melktap
"Met de verbredingstak ging het daarna van kwaad tot erger, in de positieve zin van het woord weliswaar", lacht Alfred. Er kwamen verschillende activiteiten bij. Frisbeegolf bijvoorbeeld. Net als teambuildingspelen, oftewel 'Boerenlympics'. Ook werd gestart met de verhuur van ruimtes voor vergadering of feestjes, met of zonder een sportieve activiteit. Ook kinderfeestjes ontbreken niet. Dit verklaart ook het wagenpark aan traptractors voor kinderen die je op het erf ziet staan als je aan komt rijden. In een rijtje staan daar de kleuren van John Deere tot aan New Holland, met of zonder kar. "In principe is hier heel veel mogelijk. Je kan ook lekker je eigen gang gaan bij een feestje. 'En als je vragen hebt, roept u maar', zeg ik altijd." Daarnaast is er ook nog een melktap en wordt er vlees en kazen van eigen bedrijf verkocht. 

Onder de activiteiten valt ook de cursus 'boer en boerin'. "Afhankelijk van de groepsgrootte en leeftijd ligt een programma klaar en doen we verschillende activiteiten op de boerderij, zoals kalveren voeren en  melken." Op het einde is er een quiz en na afloop mag een diploma uiteraard niet ontbreken, legt Alfred uit. "Dan merk je echt dat het boerenleven bij de mensen tot leven komt." 

Ik haal tot 15% meer opbrengst met drie maal daags melken

Alfred Brinks

Drie keer daags melken
De verbredingstak neemt al met al flink wat tijd in beslag. Zelf melkt Alfred gemiddeld nog zes keer in de week. De andere melkbeurten doen een groep vaste melkers. Op het bedrijf worden de koeien drie maal daags gemolken. "Hiermee haal ik tot zo'n 15% meer melkopbrengst vergeleken met twee maal daags. Met die extra opbrengst, betaal ik de melkers vervolgens weer. Zo kan ik mij 's middags en 's avonds storten op de verbredende tak." Overigens heeft hij nog twee losse krachten in dienst voor de verbreding en helpen zijn vrouw en schoonmoeder ook deels mee.  

Hoewel hij minder in de melkstal staat, voelt Alfred zich op-en-top boer. De koeien staan bij hem absoluut voorop en kunnen via het gekozen bedrijfssysteem lekker hun gang gaan. Hij heeft geen trek om de hele dag achter ze aan te lopen en te kijken of het wel goed gaat. "Op deze manier heb ik heel veel plezier met mijn werk. Daarnaast maakt het contact met de mensen me blij. Het is uiteindelijk het totaalplaatje waar het om gaat".  

Perfecte plaatje
Concrete plannen of grote veranderingen voor de toekomst zijn er niet, maar stilstaan doet het bedrijf allesbehalve. Dit bleek afgelopen zomer maar weer toen er plots wat koeien bijkwamen. Er werd al een tijdje nagedacht wat er nog meer mogelijk was op het bedrijf. "Toen las ik toevallig een bericht over vee dat te koop stond. Het paste perfect bij ons, want deze koeien werden voor 100% met gras gevoerd. Ik dacht, dit is net wat voor ons. En zo had ik ze twee weken later gekocht, terwijl hier eerst geen concrete plannen voor waren. Dit is wat ik bedoel met: het moet passen in het plaatje." 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Jesse Torringa

Jesse is redacteur bij Boerenbusiness en focust zich met name op de akkerbouwsector waaronder graan en uien. Ook de kunstmestmarkt volgt hij op de voet. Daarnaast werkt Jesse op een akkerbouwbedrijf in Groningen met pootaardappelen als hoofdtak.

Meer over

Verbreding
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Abonnee
Zeewind 2 Januari 2024
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10907344/groeien-in-koeien-is-ook-maar-meer-van-hetzelfde]'Groeien in koeien is ook maar meer van hetzelfde'[/url]
Wat een mooi ondernemers verhaal. Dat is blij boeren zeg!
Vraagje: mogen we ook kennis nemen van de technische bedrijfsgegevens en bedrijfseconomisch??
Maar blij boeren is zoal € 25.000,— waard en minimaal van die NVWA petten op je bedrijf!
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Bedrijfsreportage Zoek de Boer

'Toerisme is stevige poot onder ons melkveebedrijf'

Bedrijfsreportage Nevenactiviteiten

'Saldo per hectare met campers is best goed'

Bedrijfsreportage Nevenactiviteiten

'Een minicamping moet wel bij je passen'

Bedrijfsreportage Verbreding

'Liever investeren in een melktap dan duur fosfaat'

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden